Myth Tiyatrosu, Korku İmparatorluğu’yla Ezber Bozuyor…

Pinterest LinkedIn Tumblr +

İhsan Ata

2011 yılında perdelerini açan Myth Tiyatrosu, “Porno Club”ın ardından “Korku İmparatorluğu” adlı oyunla yoluna devam ediyor. Gökhan Erarslan ve Neslihan İpek’in birlikte yazıp Gökhan Erarslan’ın yönettiği oyun, Irak savaşını konu ediyor. Irak savaşına bahane edilen 11 Eylül saldırısının 10. yılında sahneye taşınan oyunun dramaturgisi Zeynep Kaçar’a, seslendirme Hüseyin Avni Danyal’a, kostüm ve dekor tasarımı Derya Altun, Nihal Değirmenci ikilisine, ışık ve efekt tasarımı ise Teoman Kumbaracıbaşı ve Alp Avcı’ya ait.

Alternatif tiyatro alanında faaliyet göstermek için yola çıkan Myth Tiyatrosu, Porno Club ve Korku İmparatorluğu adlı oyunlarla farklılığı deneyerek ciddi sorumluluklar üstleniyor. 9 Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü mezunu Gökhan Erarslan ve Neslihan İpek tarafından kurulan Myth Tiyatrosu, yazdıkları oyunlarla söyleyecek sözü olan, iddialı, ilkeli bir repertuar tiyatrosu yolunda emin adımlarla ilerliyor.

2 milyondan fazla insanın hayatını kaybettiği, 6 milyona yakın insanı yurdundan eden, dünyanın sessiz kaldığı bu soykırıma Myth Tiyatrosu kulak veriyor. Irak savaşının gerek psikolojik gerekse fiziksel açıdan getirdiği travmalar oyuna, savaşta görev yapan Amerikalı bir askerin travması olarak yansımış. Savaşta görev yapan bu Amerikalı askerin yaşadığı travma, savaşın diğer korkunç bir yüzünü gösterip beyinde bıraktığı hasarlara işaret ederek yaratılan bu korku imparatorluğuna dem vuruyor.

Böylesine zor ve bıçak sırtı bir konunun sahneye taşımak elbette cesur ve duyarlı olmayı gerektirir. Bu açıdan bakıldığında Myth Tiyatrosu’nun, çok sorumlu ve önemli bir işe soyundukları su götürmez bir gerçek. Bu anlamda bu ve benzeri oyunlar için tarihsel bir birikime ve psikolojik katmanların ciddi bir analiz sürecine ihtiyaç duyulması oyunun başarılı olmasında çok önemli bir yere sahip.

Çok değerli bir oyuncu ve oyun yazarı olan Devlet Tiyatroları sanatçısı Zeynep Kaçar, bu oyunda genç ekibe destek olmak için metnin dramaturgisini çıkarmış. Yetmemiş Hüseyin Avni Danyal telsize seslenmiş. Gökhan Erarslan ve Neslihan İpek’in birlikte yazdığı oyun, öğretmen bir ailenin sorguya alınmasıyla başlayan ruhsal travmaları konu ediyor.

Oyunun çıkış noktasını sağlayan sorgulamada yaşanan ruhsal açıdan gelgitler dramatik yapının çatısını oluşturmuş. Dramatik yapının çatısını oluşturan sorgulamayla hem savaşın bilinmeyen gerçekleri ortaya çıkarılıyor hem de olaylara farklı açılardan yaklaşmamız amaçlanıyor.

Oyunun çıkış noktasını oluşturan sorgulamada Amerikalı askerin evine ve çocuğuna gidebilmesi için sorguya aldığı aileden bir takım isimlerin alınması gerektiğini öğreniyoruz. Böylece Amerikalı askerin travmalarına şahit oluyoruz. Ailesine dönmek için bir ailenin esir alındığı oyun, savaşta kazananın olmadığı gerçeğini de suratımıza çarpıyor.

Gökhan Erarslan ve Neslihan İpek’in kaleme aldığı metin böylesine sorumlu ve ciddi bir konuyu ele alıyor. Oyun travmayı tek taraflı anlatarak olayların bakış açısını değiştiriyor. Oyun, Iraklı ailenin yaşadığı psikolojik şiddete eğilmeyerek sadece Amerikalı askerin yaşadığı sorunlarla ilerlemeyi tercih etmiş. Böylelikle bugüne kadar habere konu olan anlatımlar sadece Iraklı halk üzerinden ilerlerken oyunun ana ekseni tam tersinden Amerikalı asker üzerinden ilerlemesi oyunu daha da bir ilginç kılıyor.

Elbette bu anlatım süreci kendi içerisinde kimi sorunlar da barındırmıyor değil. Öncelikle metnin kendini yer yer tekrarlaması sorununun bir an çözülmesi gerekiyor. Ayrıca oyun metin üzerinden ilerlediği için hareket alanı biraz daha genişletilmeli.

Gökhan Erarslan’ın reji koltuğuna oturduğu oyunla ilgili yukarıda sıraladığımız bu birkaç küçük sorunu eminim en kısa sürede çözecektir. Sahnede içilen sigaranın çokluğu ve patlayan silahlar dışında ezber bozan bir metin ve rejisiyle tertemiz bir oyun izletiyor bize.

Güçlü bir takım oyunculuğunun gözlendiği oyunda Coşku Cem Akkaya, Barış Çakmak ve Özlem Menligil’in yanı sıra yan rollerde Ufuk Erden, Can Kurşunlu, Serkan Kavurt, Berk Çalık, Ersin Uzun, Kadir İlter ve Dağhan Rıfat Atalay görev alıyor.

Oyunun büyük yükünü çeken Amerikalı asker rolüyle izleyicinin huzuruna çıkan Coşku Cem Akkaya, yaşadığı travmaların netliği, beden dili ve diğer oyuncularla kurduğu dengeyle çok başarılı bir performans çıkarıyor. Ayrıca Amerikalı bir asker olmasının getirdiği aksan ve beden diline biraz daha yüklenmesi ve sempatikliğini bir an önce gidermesi gerekiyor.

Iraklı kadını canlandıran Özlem Mengil’in duygu geçişlerini çok net buldum. Çocuğuyla kocası arasında kalan acılı bir kadını abartıya kaçmayan duygu yüklü bir oyunculukla kotarmayı başarıyor.

Iraklı öğretmen rolüyle Barış Çakmak etkileyici ses tonuna karşın, diğer oyuncularla kurduğu dengesi net ve samimiyeti yeterli değil. Tempoyu artırarak gerçeklik vurgusuna biraz daha eğilmesi gerekiyor.

Kostüm ve dekor tasarımında Derya Altun, Nihal Değirmenci ikilisi sahneye bir masa ve sandalye koyarak sorgu odasına gerekli katkıyı sağlamışlar. Kostüm konusunda ise Iraklı ailenin günlük kıyafetleri yerinde olmasına karşın Amerikalı askerin ayağında bot yerine spor ayakkabı olması ve belinde palaska olmaması göze çarpıyor.

Özetle, Myth Tiyatrosu, kendi yazdıkları oyunlarla alternatif tiyatro alanında ilerleyen genç ve istikrarlı bir ekip. Porno Club’ın ardından sahneledikleri Korku İmparatorluğu’yla ezber bozarak izleyenleri sormaya ve sorgulamaya devam ediyor.

Myth Tiyatrosunun bu özgün çalışmasını 22 Kasım 2011 tarihinde saat 20.30’da Mekan Artı’da izleyebilirsiniz.

(OYUNUN KÜNYESİ):

Korku İmparatorluğu

Yazan: Gökhan Erarslan & Neslihan İpek

Yönetmen: Gökhan Erarslan

Dramaturg: Zeynep Kaçar

Kostüm & Dekor Tasarımı: Derya Altun & Nilhan Değirmenci

Rol Dağılımı: Coşku Cem Akkaya, Barış Çakmak, Özlem Menligil, Ufuk Erden, Can Kurşunlu, Serkan Kavurt, Berk Çalık, Ersin Uzun, Kadir İlter ve Dağhan Rıfat Atalay

Paylaş.

Yazarın bütün yazıları için: İhsan Ata

1 Yorum

Yanıtla