Günah Çıkaran Tüm Erkekler İzlesin!

Bahar Çuhadar

Bab-ı Tiyatro’nun yenisi ‘İd Ego ve Süperkahraman’ toplumun erkeğe bakışına da erkeklerin kendine bakışına da ironik bir karşı duruş kıvamında. Oyunun asıl dikkat çekici yönü ise nefis bir performans sergileyen Cem Sürgit…

Üç kızın ardından gelen, babasının aslan, annesinin biricik oğlu, evin erkeği, sokakların asıl sahibi, ‘ibnelerden’ hiç hoşlanmayan, hep kahraman erkeklerden o. Şimdi hakikatten kahraman olma fırsatı çıkmış, Batman’in İstanbul’da çekilecek macerasında başrolü kapmak üzere geçiyor kamera karşısına… Üzerinde rahatsız bir kostüm, içinde doğduğundan bu yana şiştikçe şişen özgüvenle… Bab-ı Tiyatro’nun Zeynep Kaçar imzalı yenisi ‘İd Ego ve Süperkahraman’, pek iyi bildiğimiz, kahraman(laştırılmış) erkeklerden birini çıkarıyor karşımıza.

Karakterimiz; bir türlü parlayamamış genç oyuncu Emre Eryiğit, katıldığı seçmelerde içini-dışını seriveriyor. Bir süre sonra tahmin ediyoruz ki aslında gerçek bir seçmede bile değil. Eryiğit’in tıkılı kaldığı ve karşısındaki kameranın onu kaydettiğini varsaydığı yer aslında bir oda değil, belki de kendi zihin katmanları arasında sıkışıp kalmış durumda… Genç oyuncunun kendini anlattığı sunum gayet havalı başlayıp türlü zavallılıkla sonlanıyor. Biz de bu arada Kaçar’ın feminist kaleminden bu toplumda, günümüzde erkek olmaya, erkek çocuk yetiştirmeye dair gayet tanıdık tespitler olsa da eğlenceli bir toplum eleştirisi izlemiş oluyoruz. Gerçi oyunun ilk yarısını daha çok dizi/sinema sektörü eleştirilerine ayrılmış. Ki bu kısımlar da epey eğlenceli. Yine de bu kadar ağırlıkta olmasa da olurdu. Oyunun sonlarına doğruysa toplumsal cinsiyet hiyerarşisinde erkekliğe takılan parlak madalyalar resmigeçit yapıyor adeta. Haliyle erkeklerin çoğu kez sorgulamadan, gelişine kabul ettiği ‘üstünlük yalanları’ da Batman kostümünden dökülürcesine yerlere serilip gerçekle çarpışıyor. Kaçar’ın bu yeni metni, toplumun erkeğe bakışına da erkeklerin kendine bakışına da ironik bir karşı duruş kıvamında.

Emre Eryiğit rolündeki Cem Sürgit ise oyunun asıl keşfi. Tek kişilik performansıyla nefis bir oyunculuk gösterisi sergileyen Sürgit, oyunun ve metnin kendisinin de önüne geçiyor. Kesinlikle sıkı takibe alınması gereken bir oyuncu.

Özgecan Aslan’ın ardından dönüp kendilerine bakan erkeklere rastlamıştık. Bilerek ya da bilmeyerek kadınları taciz eden, küçük düşüren, erkek olmanın avantajlarını tepe tepe kullandıklarını fark eden ve sosyal medyada ‘günah çıkaran’ erkeklerin, ‘İd Ego Süperkahraman’da kendilerinden çokça iz bulacaklarına eminim… Kaçırmasınlar!

Radikal



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: