İkinci Kat’tan ‘P*RK’: Bir Algının Bir Zaferin Yansıması!

Yaşam Kaya

İkinci Kat’ı 2009 yılında ilk keşfettiğim günden bu yana ürettiği tiyatro çalışmalarını ilgiyle takip ettim. 2000’li yılların başında İstiklal Caddesi’nde başlayan İngiliz Tiyatrosu etkilerinin yansıması dalga dalga Türkiye Tiyatrosu üzerine yayılırken, alttan gelen genç kuşağın dinamik teatral felsefesi, Avrupa’nın modern tiyatro teknikleriyle bizleri muhteşem biçemde buluşturdu. İkinci Kat’ın Barcelona Pastanesi yanındaki Olivio Han macerasından sonra Karaköy’ün tenha sokaklarını aydınlatan bir tiyatro merkezi kurması, üretimlerini günden güne Türkiye odaklı politik konulara yöneltmesi grubun kendisini neden önemli kıldığının açık kanıtı. İşte bu algının yansıması olarak 2015 Nisan ayının sonlarından bu yana sahnelerdeki yerini alan ‘P*RK’, bizleri Türkiye’nin çok yakın geçmişinde yaşanılan bir olay dizisine götürüyor. Taksim’de patlak verip Gezi Parkı Olayları’nın içinde üç insanın macerasına değinen konuyu Sami Berat Marçalı yazıp yönetmiş. Gösteride Barış Gönenen, Uğur Uzunel, Heves Duygu Tüzün görev almış. Oyunun Yardımcı Yönetmeni ise Gülce Oral.

Bu kadar teknik bilgiden sonra gelelim ‘P*RK’ oyununa. Konu, Gezi’den sonra kendisine ‘özgürlük’, ‘demokrasi’ ve ‘para’ bulma düşüncesiyle İngiltere’ye yerleşen Can ve Deniz’in hayattan beklentilerini bizlere gösteren olay kurgusu, aslında insanların nereye giderse gitsin istedikleri dünyayı bulamadıklarını gerçeğini yüzümüze çarpıyor. En son Sedef Ecer’in ‘Kenardakiler’ oyununda bu gerçekle yüzleşmiş, dünyanın her bölgesinde aynı problemlerin devam ettiğini görmüştük. Can ve Deniz, Gezi’de tanıştıkları Tuğçe ile yakın arkadaşlık ilişkisi kurar. Olayların durulmasından sonra Londra’da yaşayan Tuğçe’nin peşi sıra İngiltere’ye göç eden iki arkadaş, burada istedikleri hayata kavuşma ümidiyle bir barda çalışmaya başlar. Fakat nereye giderlerse gitsinler, yaşam koşulları değişkenlik göstermemektedir. Sadece ‘özgür’ olduklarını ama gerisinin sadece boş bir dünya olduğunu düşünen arkadaşları zor bir sınav beklemektedir.

Oyun kurgulanırken Yönetmen Sami Berat sahneyi çok etkili ve de dinamik kullanıyor. Geçişlerde oyuncuların yaşadığı ruh haline yüz ifadeleri yansıtmaları, ayrıca sahne geçişlerinin hızlı ve dinamik şekilde gerçekleşmesi ortalama doksan dakika süren oyunun hızlı temposunu korumuş. Oyuncuların ruh halleri de aynı şekilde başarının açık göstergesi. Daha önceki yapılan Gezi oyunlarındaki ‘slogan’ mantığından sıyrılıp, genç kuşağın 2015 yılında yaşadığı problemlere dikkat çeken yönetmen, oyununu yazarken dönemin koşullarını kesinlikle atlamamış. ‘Halk TV’ esprisi, dönemin politik düşüncesinin görüntüye yansıması, genç kuşağın kendi dünyası için beklentileri, aşklar, cinsel yakınlaşmalar, çadırın içinde başlayan özgür düşünce ortamı… tüm bunların hepsini oyunun parçalarında görmeniz mümkün. Yönetmen ve yazar olmak her zaman için zor uğraştır. Seçtiğiniz oyuncu kadrosunun sizin düşüncelerinizi ne denli aktardığını bilmek gerekir. Projenizle ne denli iç içe kalırsanız o projede o denli kaybederseniz. Sami Berat, elinden geldiğince gösterisine dış göz olup bakmış, kafasında tasavvur ettiklerini yalın bir ifadeyle sahneye taşımış.

Oyunda Tuğçe rolünde karşımıza geçen Heves Duygu Tüzün’ün ‘Londra’ aksanlı İngilizcesine hayran kaldığımı söyleyeyim. Gezi’ye Londra’dan çıkıp katılan, Gezi’deki insanlardan (Can ve Deniz) proje konusu hazırlamak için yola çıkan karakteri her açıdan kusursuz oynamış. Bana kalırsa oyuncu artık kafa rollerde oynamalı, bu yeterliliği ‘P*RK’ta açıkça gösterebiliyor. Can ve Deniz rollerinde karşımıza geçen Barış Gönenen ve Uğur Uzunel birbirine son derece bağlı, vefalı; hayallerinin peşinden tanımadıkları yerlere gitmekten çekinmeyen iki cesur karakteri dört dörtlük oynuyor. İki oyuncuyu da birbirinden ayırmak neredeyse imkansız. Barış Gönenen’ in olayların içine kattığı espriler ise harikulade!

İkinci Kat’ın ‘P*RK’ oyunu bizleri duygusal trajediye boğmayan muhteşem bir gösteri olmayı başarıyor. Oyunu ajandanıza not edin, çok yakın tarihimizle yüzleşmeye hazır olun!

lifeartsanat.com



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: