Odtü’den Bir Oyun!

Ozan Demircioğlu

1412392_1063097920369255_5523878201614079924_oGeleneksel Türk Tiyatrosu’nun ve kabarenin ustası: Haldun Taner-Eşeğin Gölgesi

Türkiye’de açık biçim oyunlar izleyince içten içe tedirgin hissederim. Tiyatroya başladığım Deneme Sahnesi’nde açık biçim oyunlarda dikkat edilmesi gereken birçok bilgi, bu işin kolay görünüp ama aslında ne kadar çok emek istediğini bugün bir oyun daha izlerken hissettirdi.
Açık biçim bir oyunda kara mizah estetikle işlenmiş ve grotesk sahneler ise oyunun siyasi olgusunu epey bir yansıtmakta. Metni ya da Haldun Taner’i okuyan bilir, oyunu izledikten sonra rejiden oyunculuğa kadar her şeyin nasıl detaylı ve ince işlendiğini göreceksiniz. ODTÜ’de seçmeli ders olarak tiyatro dersi alan öğrenciler, Mine Acar yönetmenliğinde Haldun Taner’in 100. yılında Eşeğin Gölgesini sergilediler.

Oyun, açık biçim tarzda alışık olduğumuz koreografinin dışında ritim ve kompozisyonu çok iyi oturmuş bir hareket düzeni ile başladı. Peşinden anlatıcılar sözleri paylaşıp oyunu sergilemeye başladılar. Eğlenceli bir giriş düzeni ile başlayan oyun oyuncuların teker teker tipleri, özellikleriyle oyunun içini derhal alıyor. Oyunun ana konusu olan ”Eşeğin Gölgesi”nden doğan mülkiyet kavramı halkı ikiye ayrılıyor; Eşekçiler ve Gölgeciler olarak. Ancak bu durum biat ve toplu bağlılık yoluyla dini duyguları, bağlılığı kullanarak insanları aşağı seviyelere çekmek adına iki düzenci tarafından incelikle işleniyor. Oyun toplumsal olarak önemli bir yerde dururken Türkiye toplumuna sosyolojik analiz yapmamıza da olanak sağlıyor. Emek kavramını ise özenle, alın teri ile işliyor. Aynı zamanda da bunu oyuncuların birbiri arasındaki diyalogları ile seyirciye sunuyor, sorgulatıyor.

Bir kısmı ise siyasi iradenin ve halkın değişen/kanan tarafıyla işlenmiş bir biçim oluştururken, özellikle eşek ve gölgesi davasında mahkeme ve avukatlar toplumun değişen yapısını, kapitalist düzenin herkesi içine aldığı durumu oyunculuk ve reji ile çok net ortaya koyulmuş. Sahnede olan bütün oyuncuların enerjisi ve düzeni sıkı bir çalışma geçirdiklerinin göstergesi. Yer yer bazı oyuncuların enerjisi düşse de genel olarak ekibin enerjisi oyunu ve seyirciyi dinç tutmaya yetiyor. Ses kullanımı ise profesyonel bir tiyatro oyuncusunun enerjisiyle eş düzeyde. Koreografi sayılabilecek hareket düzeni ise oyunu eğlenceli kılan en önemli etken. Sahne geçişlerinde tedirginlik ve heyecan neredeyse hiç yoktu. Oyunculuklarıyla ekibi tebrik etmekte yarar var, ODTÜ’lüler olarak tiyatro mesleğini sahiplenmenin mutluluğu yaşattılar.

Türkiye’de açık biçim oyunlarının oldukça emek, çalışma ve özveri isteyen şeklini birkaç aksesuar kullanarak performanslarıyla bize gösterdiler.

Bir okul olarak gayet de profesyonel şartlarda hazırlanmış, rejisi ile hem eğlenceli hem de toplumsal açıdan önemli etkenler barındırdığı, modern dönemde geleneksel tiyatromuza enerji getiren bu oyunu fırsat varken kaçırmayın!

Teşekkürler, Seçmeli Tiyatro Dersi alıp üstüne bir de başarı ile oynayan öğrenci arkadaşlar!

Teşekkürler, Mine ACAR!

Yorum


işlemi tamamlayınız: