Kültür Bakanlığı Eliyle Sanatçılara Fişleme

Kültür Bakanlığı tarafından Yeşilçam’ın emekçilerine “vefa” amacıyla hazırlanan kitapta sanatçılar, “Kürt”, “Solcu”, “Arap” gibi etnik kimliklerle fişlendi. Kültür Bakanlığı desteğiyle Ferdi Merter Fosforoğlu, Nilüfer Aydan, Kıvanç Terzioğlu, Vedat Akdamar ve Bengü Akdamar tarafından kaleme alınan “Yeşilçam’dan Serpintiler” isimli kitapta, Yeşilçam emektarları fişlendi. Filmsan Vakfı ile Artshop’un hazırladığı, Bakanlık logosuyla yayımlanan ve önsözü Kültür Bakanı Ertuğrul Günay tarafından yazılan kitapta, bazı oyuncuların “etnik” ve “siyasal” kimliği açık bir dille vurgulandı.

Kitapta Bazı Sanatçılarla İlgili Yer Alan İfadeler

Nur Sürer: ’16 Haziran Hareketi’ adlı silahlı sol örgütün lideri olduğu gerekçesiyle müebbet hapse mahkum edilen Sarp Kuray ile evlendi. Kadın haklarıyla da yakından ilgili olan Sürer, politik duruşuyla da bilinmektedir. 2007’de İstanbul’da gerçekleşen 1 Mayıs kutlamalarına katılan sanatçı, polis tarafından gözaltına alındıktan bir gün sonra serbest bırakıldı.

Tarık Akan: Devrimcileri övdükleri için Türkiye’de hapis cezasına çarptırılan sanatçılarla dayanışmak için 2011’de yapılan yürüyüşe katıldı. Özellikle 70’li yıllarda Yeşilçam filmlerinde oynadığı ‘Ferit’ karakteri ile bilinen Tarık Akan, sinema oyunculuğunun yanında siyasi olarak ‘sol’ görüşe yakınlığı ile tanınmaktadır.

İbrahim Tatlıses: Gerçek adı İbrahim Tatlı’dır. Arap ve Kürt asıllı Türk ses sanatçısı, besteci, yapımcı, sinema oyuncusu ve TV programcısıdır.

İlyas Salman: Uzun yıllardır oynadığı “Kürt” tipi rolleri yüzünden Kürt olarak kabul edildi. Bunu açıkça yazanlar da olmuştur. Ancak 2007 yılında kendi yazısında ve kitabında “Türkmen Alevisi” olduğunu belirtti. Kendisi sol görüşlüdür. TKP’nin Kartal’da yaptığı 1 Mayıs mitingine katılmıştır. Şu anda ise Türksolu Dergisi’nde yazmaktadır.

Nuri Alço: Genellikle tecavüzcü ve kötü adam rollerinde oynamıştır. 80’li yılların erotik simgelerinden Ahu Tuğba ile bazı filmlerde rol almıştır.

Aydemir Akbaş: Türk sinemasının gişe hasılatı bakımından neredeyse battığı dönemde, sinema sektörünü kurtarmak ve hızla kapanmakta olan sinema salonlarının iş yaparak açık kalması adına Yeşilçam’ı saran seks filmleri furyasındaki rolleriyle ünlü olan Aydemir Akbaş, bu dönemde dahi asıl titri olan dram ve komedi tarzından vazgeçmemiş, bulunduğu her filmi de bu özellikleriyle şekillendirmiştir.

Kitapta, Bülent Ersoy’un kadın yerine “erkek fotoğrafı” kullanıldı. Müzik yaşamına başladığından beri önemli başarılara imza attığı belirtilen ve ses tonunun, Japonya’da yapılan testler sonucu yüzde yüz kusursuz bulunduğu ifade edilen Ersoy için, “Sahneye çıktığı yıllardan itibaren, transseksüel kimliği doğrultusunda görüntüsü hızla değişti. O yıllarda bu konumuyla ilgi çektiği kadar tepkilerle de karşılaştı” denildi.

Yüksekova Güncel