4. Tiyatro Buluşması Hayata Geçti

Seferihisar’da tiyatro fırtınası esti. Türkiye Tiyatrolar Birliği, Tiyatro Sanatını Araştırma, İnceleme, Bilim, Kültür, Eğitim Derneği’nin (TİSAD) ve Seferihisar Belediyesinin işbirliğiyle düzenlenen 4. Türkiye Tiyatro Buluşması Seferihisar’da
başladı.

1.    Gün

Türkiye’nin dört bir yanından gelen konuklr Teos Ekmeksiz plajında buluşarak kampa yerleşti. Ardından, buluşma programı açıklandı. Buluşmanın ilk söyleşisi “Yazarlık ve yorumlama sorunları” oldu. Haluk Işık yazarlığın bugün geldiği süreci ve yazar, yönetmen ilişkisini anlattı. Günün ikinci söyleşisinde “Tiyatro Buluşmaları” konu edildi. Özlem Öztürk, Turgay Tanülkü, Zafer Gecegörür ve Koray Eti bugüne kadar yapılan buluşmalar ve Seferihisar buluşmasının ayrıntılarını dinleyicilerle paylaştı. Sığacık pazar yerinde İzmir Yenikapı Tiyatrosu’nun “sarı sıcak” oyunuyla başlayan buluşmanın ilk akşamı Antalya Bölge Tiyatrosu’nun sahnelediği “Ateş ve İhanet” oyunuyla sona erdi.

2.    Gün

2.günün sabahında Mehmet Nurkut İlhan’ın “Drama” atölyesi, Zafer Gecegörür’ün “oyunculuğa temel yaklaşımlar” atölyesi, Haluk Işık’ın “Yazarlık” Atölyesi tiyatro emekçileriyle buluştu. Oldukça verimli geçen atölyelerin ilk çalışması yoğun katılımla geçti. Günün ilk söyleşisinde, Murat Demirbaş, Şahin Adıgüzel ve Orçun Masatçı “tiyatro yayıncılığı” üstüne söyleşti. Söyleşi de tiyatro yayınların birlikte ve dayanışma içerisinde olmasının önemine vurgu yapıldı. Sahne dergisi ve Tiyatro gazetesinin çıkış biçimleri, ulaştığı kitleler ve içerikleri tartışıldı. Yayıncılıkta sansürün olmamasına yapılan vurgu’da, Demirbaş “henüz devlet otoritesinden böyle bir baskı örneği görülmemesine karşın bu duruma karşı ilkesel bir tavır alınmalı ve oto sansür durumu tartışılmalı” dedi. Masatçı ise konuşmasında sansürle ilgili şöyle konuştu; “bir sanatçının sanat dışında yazdığı yazılar da sanatseverleri ilgilendiren bir durumdur. Eğer bir yayında yazar olarak belirlediğiniz ve yazılarına yer verdiğiniz insan size herhangi bir konuda yazı gönderiyorsa bu yayınlanmalıdır. Çünkü sanatçının hayata, siyasete dair görüşleri de sanatseverler için öğrenilmesi gereken ve aslında o sanatçının yapıtlarının çözümlemmesi için bir kaynak olacaktır. Diğer taraftan bir kurumun haberlerininde kimi yayınlar tarafından keyfi biçimde yayınlanıp, yayınlanmamsı da tartışılmalıdır. Kişilere göre tavır belirlenmemeli bir diyalog yolu bulunmalıdır.” Buluşmanın 2.gününe Mustafakemalpaşa Bölge Tiyatrosu’nun “Ayrılık” isimli oyunuyla devam edildi. Günün kapanış oyunu ise Samsun Sanat Tiyatrosu’nun “Biz adam olmayız” isimli oyunuydu. Buluşmanın 2. günü Kanal 35’teki canlı yayınlar başladı. İlk yayının konukları, Turgay Tanülkü, Zafer Gecegörür ve M.Nurkut İlhan’dı. 3.    Gün Zafer Gecegörür, Haluk Işık ve Mehmet Nurkut İlhan’ın Atölyeleri devam ederken Devlet Tiyatrosu rejörlerinden Erhan Gökgücü’nün Rejisörlük atölyesi de ilk çalışmasına başladı. “Nasıl Bir Tiyatro Eğitimi” söyleşisinde Erhan Gökgücü, Haluk Işık, Mehmet Nurkut İlhan, Turgay Tanülkü, Zafer Gecegörür ve Orçun Masatçı biraraya geldi. Var olan akademilerin, akademik yapının, Akademilere giriş sınavlarının ağırlıklı olarak tartışıldığı söyleşide geçtiğimiz yıl deneylenen “Vasıf Öngören Sanat Akademisi” deneyimleri masaya yatırıldı. Söyleşinin uzamasından kaynaklı “Göç ve Göçmen Tiyatro” isimli söyleşi akşam oyunlarından sonraya alındı.

IRAK HÜKÜMETİNDEN YASAK

Buluşmaya Irak’tan katılan, geçtiğimiz yıl 14. Uluslar arası Ankara Tiyatro Festivalinde Sahne alan Mustheel Alice Theatre Buluşmaya ülkesinin otarihlerde ülke dışına çıkma yasağı getirdiğinde buluşmaya katılamadı. Buluşmaya Hükümetlerinin kendilerine verdiği resmi yazıyı ileten Anas Abdul Al-samad’ın Buluşma’da olamamaktan duydukları üzüntüyü dile getiren mesajı oyun saatlerinde seyirciye iletildi. Topluluk Irak’ta çalışma yaptıkları yerin Amerika tarafından bombalandıktan sonraki görüntülerini de festivalde sergileyecekti. Irak’lı topluluğun yerine o gün Galatasaray Üniversitesi Tiyatro Topluluğu, Mustafakemalpaşa Bölge Tiyatrosu, İzmir Yenikapı Tiyatrosu, Bartın Sanat Tiyatrosu oyuncularının brlikte hazırladığı “Hüznün coşkusu” isimli dans tiyatrosu sahnelendi. 400’e yakın izleyiciye sahnelenen oyundan önceki programda Sığacık kahveler alanında Ankara Şehir Tiyatrosu, sokakta dans ağırlıklı bir oyunla programda yerini aldı. “Kırbaç” isimli oyun tarzı ve biçimiyle seferihisarlıların ilgisini çekti bu oyundan sonra İzmir Yenikapı Tiyatrosu “palto” isimli oyununu sahneledi. Buluşmanın 3. gününde Kanal 35 ekranlarında Antalya Bölge Tiyatrosu, Mustafa Kemalpaşa Bölge Tiyatrosu yönetmeni Seçkin Kaymaz ve Sahne dergisi editörü Murat Demirbaş vardı.

4.    Gün

Zafer Gecegörür, Haluk Işık, M.Nurkut İlhan atölyelerini tamamlarlarken Erhan Gökgücü Atölyesinin 2. kısmını hayata geçirdi. Hasan Hüseyin Karabağ “Kukla” Atölyesi’nin, Orçun Masatçı’da “sokak tiyatrosu” Atölyesinin ilk çalışmasını yaptı. Günün ilk söyleşisi “çocuk tiyatrosundaki yaklaşımlar” idi. Zafer Gecegörür’ün yanı sıra Azerbaycan’dan Rasim Aşın etkinlikte konuşmacı olarak yer aldı. Ağırlıklı olarak çocuk tiyatrosu estetiğinin tartışıldığı söyleşi de en önemli yeri korsan tiyatrolar kapladı.

Onlara karşı geliştirilecek mücadele biçimleri konuşulurken, çocukların geleceğin yetişkin seyircileri olacağı vurgulandı. Ardından Frankfurt Yazarlar Derneği başkanı Selma Ceylan, İstanbul Şehir Tiyatroları sanatçıları Aslı İçözü ve Aslı Öngören ile Yenikapı Tiyatrosu sanatçısı Özlem Öztürk “Kadının sanattaki yeri” üzeirne söyleşti. SANSÜR ! Buluşmanın 4.gününde Kanal 35’teki canlı yayın için Buluşma komitesi tarafından oluşturulan konuk listesinde Esmeray adı kanalın yöneticilerini rahatsız etti. Önce Esmeray’ın programa katılamayacağı bilgisi çok kısa bir zaman içinde de programın iptal edildiği haberi geldi. Buluşma komitesi bu durumu göz önüne alarak Kanal 35’i kınayarak sonraki yayınlara katılım göstermeyeceğini ve bu tavrı protesto ettiklerini açıkladı.

ESMERAY SIĞACIK’LA BULUŞTU !

Esmeray hayatını anlatan oyunu “Cadı’nın bohçası” ile ilk defa böyle bir festivalde geniş bir izleyici kitlesiyle buluştu. Bu tarafıyla festival bir devrimi de gerçekleştirmiş oldu. Esmeray oyunun uzunluğundan kaynaklı  İzmir Yenikapı Tiyatrosunun oyunu bir sonraki güne ertelendi.

5.    Gün

Atölyeler devam ederken söyleşiler zinciri, Üniversite tiyatrolarının sorunlarıyla açıldı. Fatih Üniversitesi, Galatasaray Üniversitesi ve Bilgi Üniversitesinde tiyatro yapan topluluk temsilcilerinin sorunları kapatılan Manisadaki topluluk, Fatih Üniversitesinin yaşadığı sıkıntılar ve üniversiteler arası iletişim ağı tartışıldı. Ardından Tekel işçilerinin hazır bulunduğu söyleşide Orhan Aydın, Selçuk Uyan ve Turgay Tanülkü direniş ve direnişle sanatın birlikteliğini anlatmaya çalıştı. Gün Bergama Kültür Sanat Vakfı’nın sergilediği “Kabare” isimli oyunla devam etti. Oyunun sonunda topluluğa plaketlerini veren Turgay Tanülkü “bu çalışmalar arttıkça yerellerdeki tiyatro seyircisi de çoğalacaktır”dedi. Gün İzmir Yenikapı Tiyatrosunun “İsyan” oyunuyla son buldu. Oyunun sonunda topluluğa plaketini veren Sinema Yönetmeni Çağan Irmak “bu oyunun mecliste de oynanmasını istiyorum” dedi.

6.    Gün

Atölyelere Volkan Severcan’ın oyunculuk Atölyesi de eklendi.

ÇAĞAN IRMAK BULUŞMADA!

Yaşadığımız toprakların önemli sinema yönetmenlerinde Çağan Irmak Yönetmen-Oyuncu ilişkisi” üzerine bir söyleşi yaptı. Oldukça verimli geçen söyleşinin ardından, Esmeray’ın “Eşcinseller ve sanat” söyleşisine geçildi. Bilgi Üniversitesinin, Tiyatro Sakinleri topluluğu Sığacık halkıyla “Hayat gülünce güzel” oyunuyla buluştu.

7.    Gün

Buluşmanın son günü “tiyatroda örgütlülük” paneliyle başladı. Panel önesinde Ömer Şahinbaş tarafından Lions Tiyatro ödüllerinin mantığı ve halk jürisi biçimi anlatıldı. Panelde ise geçmiş dönemler anlatıldı, bugünkü çalışmaların bahsedildiği konuşmalardan sonra, Samsun Sanat Tiyatrosu, Ankara Şehir Tiyatrosu, Sakarya Şehir Tiyatrosu, Denizli Yol Tiyatrosu birliğe katılma kararı alırken Orhan Aydın’ın da içinde bulunduğu Nazım Oyuncuları ve Oyuncular Birliği sahnesi birlikten ayrıma kararını askıya aldığını ve birlikte kalmaktan yana tavır takınacağını açıkladı. Sonrasında tüm topluluklarca sonuç bildirgesi tartışılırken, günün sonuna doğru Tiyatro Simurg “Sözcükler Can Yücel’i özler” oyunuyla perdesini açıyordu. Festivalin son etkinliği ise Galatasaray Üniversitesi Tiyatro Topluluğunun sergilediği “Gerçek Müfettiş Hound” oldu.

NOT: sonuç bildirgesi 23 Ağustos pazartesi günü yayınlanacaktır. Buluşmayla ilgili buluşma komitesinin değerlendirmesi sonuç bildirgesinden sonra kamuoyuyla paylaşılacaktır.