Sahne Hazırlıkları İki Ay Önceden Başlıyor

Burcu Yüce (33), Ajda Pekkan’dan Sezen Aksu’ya birçok büyük ismin sahne koreografisini yapıyor. Aynı zamanda ünlülere özel dans dersleri veriyor. Bir yandan profesyonel olarak boru dansı yapıyor ve öğretiyor. Hatta boru dansı federasyonu kurmak için kolları sıvadı bile.

Boru dansı dendiğinde aklınıza sadece bir boru üzerinde seksi hareketler yaparak dans eden bir kadın gelebilir. Ama işin aslı bu değil. Boru dansı, diğer adıyla pole dance’in tarihçesi 12. yüzyıl İngiltere’sine dayanıyor. Pagan bereket dansı olarak ortaya çıkan dans Victoria döneminde de masumiyetin göstergesiydi. 1980’lerde Kanada’da strip kulüplerde tekrar yayılmaya başladı. Şimdi 16 ülkede resmi federasyonu var. 2006’dan beri de dünya yarışmaları yapılıyor. Türkiye’deyse bu işin öncüsü birçok starın sahnesinde koreografi de yapan Burcu Yüce. Ağustos’ta Gayrettepe’de bir boru dansı (pole dance) stüdyosu açmaya hazırlanıyor. Ardından Gençlik Spor İl Müdürlüğü’ne başvurup, federasyonunu kurmayı planlıyor. Bu sayede uluslararası pole dance yarışmalarının da Türkiye’de düzenlenebileceğini söylüyor.
Boru dansı eğitimi de veren Yüce, Türkiye’de sadece bu dansın değil bütün dansların erotik algılandığını söylüyor: “Herhalde o gözle bakmak istediğimiz için her şeyi öyle görüyoruz. Ama rahatsız olmuyorum çünkü algıyı Türkiye’de kırdığımı düşünüyorum. Artık birçok kişi bunun bir fitness sporu olduğunu bilincinde”.

BU DANS YUVA KURTARIR

Boru dansına başlamak için yaş sınırı 18. Bir kere öğrendikten sonra istediğiniz kadar yapabiliyorsunuz. Tercih edenler de sanıldığı gibi sadece kadınlar değil. Boruda figür yapmaya meraklı erkekler de var. Ancak göründüğü kadar kolay bir iş değil bu. Borunun üzerinde kendinizi taşımanız, taklalar atmanız gerekiyor. Tabii önce kendi vücut ağırlığınızı kaldırabilmeniz… Bütün vücudu çalıştıran dans; kol, karın ve popo kaslarını geliştiriyor. Özel derslerin saati 200 lira. Yetenekli biri sekiz derste işi kapıyor. Peki bu dersleri fantezi amaçlı alanlar da var mı? Yüce sadece eşine gösteri yapmak için bile ders alanlar olduğunu söylüyor: “Birkaç ders sonunda da aslında başka bir şey olduğunu görüyorlar. Çünkü kadınlar bu dansla kendilerini yeniden keşfediyor”. Sorunlu ailelerin yuvasını kurtardığını da söylüyor: “Ayrıca çok eğlenceli bir oyuncak. Evde yapmak için istenilen yere kolayca monte edilen portatif borular satılıyor.”

HER ŞEYDEN SORUMLU

Burcu Yüce Ankaralı. Anne ve babası akademisyen sporcu. Beş yaşında jimnastiğe başladı, sekizinde yaşında çocuk balesinde sahneye çıktı. Hacettepe’nin bale bölümünü bitirdi ve Gazi Üniversitesi Spor Akademisi’nden mezun oldu. 10 sene önce İstanbul’a geldi. Bir grupta çalıştı ama istediğini bulamayınca kendi işini yapmaya karar verdi. Önceleri bir spor salonunda dans dersleri verdi. Bütün sosyete oryantal dersleri almaya başlayınca bunu organizasyon ve lansman işlerine taşıdı. Büyük firmalarla çalıştı ve ortaklarıyla Çengi Performing Arts şirketini kurdu. 200’ün üzerinde dansçısı var, büyük starların sahne koreografilerinden de sorumlu: “İlk çalıştığımız isim Sezen Hanım’la klip çekiminde tanıştık. Bir kadın semazene ihtiyaçları vardı. Sonra Harbiye konserlerine birlikte devam ettik. Üç senedir çalışıyoruz. Arkasından Ajda Pekkan ve Ziynet Sali geldi. Bunu Ozan Doğulu, Funda Arar, Hüsnü Şenlendirici ve Hülya Avşar’ın sahnesi takip etti. Ben sahnenin A’dan Z’ye bütün estetiğinden sorumluyum. Işıklardan orkestranın duruşuna kadar her şey koreograflara ait. En ince ayrıntısına kadar bütün detayları düşünüp sahnede uyguluyorum. Eğer dansçılar ve vokaller aynı hareketleri yapmaz, ışık doğru yere gelmezse dikkat dağılır. Şarkıcının sahneye nasıl ve nereden çıkacağını planlamak bile çok önemli” diyor.

İLKLERİ BAŞLATMAK KOLAY DEĞİL

Yüce büyük konserlerden iki ay önce sanatçılarla toplantılar yapıyor. Albüme ve şarkılara göre sahne konseptini belirliyor. Ardından sahneyi kuranlardan çizimleri alıyor. Ve o sahne üzerinde nelerin kurgulanabileceğine kadar veriyor. Dansçı havadan mı inecek yer altından mı çıkacak? Sağında ne olacak solunda neler duracak? Düşündüklerinden bazıları oluyor, bazıları da teknik imkanlar el verdiğince ilerliyor. Sahne hatayı kaldırmıyor bu yüzden de bol bol prova yapıyorlar. Tabii eleştiriler de oluyor. Sezen Aksu’nun Kral TV Müzik Ödülleri’ndeki performansının koreografı Yüce buradaki eleştirilere şöyle açıklık getiriyor: “Orada bir sirk konsepti vardı. Türkiye’de ilkleri yapmak kolay değil ama hep biz yaptığımız için eleştiriye de açığız. Sonuçta yaptıklarımız farklı gelebilir. İnsanlar bilmediklerine kötü diyor, zamanla alışacaklar.”

Hürriyet