Kadına Şiddete Eleştiri Tiyatro Sahnesine Taşındı

İzmir Devlet Tiyatrosu, Yaşar Ürük’ün yönettiği “Anam Bacım, Avradım” adlı oyunla, kadına karşı erkek şiddetini gözler önüne seriyor.

Müzikaller ve müzikli oyunlar konusunda ülkemizde özel bir yeri olan İzmir Devlet Tiyatrosu, kuruluşunun 50. yılını kutlayacağı sanat sezonuna yepyeni bir müzikli oyunla imza atmaya hazırlanıyor. Ülkemizin dört bir yanında olmadık nedenlerle öldürülen, işkence gören kadınları İzmir Devlet Tiyatrosu, “Anam, Bacım, Avradım” adlı oyunla gözler önüne seriyor. Kadına şiddet konusunun oldukça değişik bir biçimde ele alındığı oyunun senaryosunu İnanç Yılan yazdı. Yönetmenliğini Yaşar Ürük’ün yaptığı “Anam, Bacım, Avradım”‘ın başlıca rollerini Fulya Yalçın, Evren Serter, Gözde Bakşık, Alptekin Ertürk, Nalan Örgüt, Recep Ayyıldız, Serpil Çağıran, Şuayip Ünsal, Çağatay Özçelik, Menekşe Bendeş Özyiğit, Nevzat Hakan Dönmez, Vedat Özkök, İlker Atatoprak, Selda Bakırtaş, Jülide Derya, Damla Ardal, Uğurcan Özfuruncu, Erdinç Aytaç Özgür Ekrem Kocaçal, Burak Özbaykuş, Dilek Can, Ahu Gül Ürük, Onur Amaç ve Ekrem Nalcı paylaşıyor. Orkestrada Levent Güray, Atila Oral, Hikem Çamdalı, Hüseyin Çınla, Cem Güray yer alıyor. Müziklerini ise Cem İdiz, dans düzeni Şenay Sönmez, dekor tasarımı Savaş Çevirel, kostümleri Buket Akkaya ve Işık tasarımı M. Kemal Gürgün, reji asistanlığını Erem Nalcı ve yardımcı yönetmenliğini Nevzat Hakan Dönmez’in üstlendiği oyun, 18 Ekim’de izleyici ile buluşacak.

“BİR VAHŞET YAŞANIYOR”

Oyunun yönetmeni Yaşar Ürük, ülkemizi, kadınları tedirgin eden çok önemli bir konuyu, izleyicinin takdirine sunacaklarını belirterek, “Binlerce yıllık geleneğimizde ‘At, Avrat, Silah..’ diyerek yaşamda ‘En önemli’ üç şey arasına koyduğumuz kadınlarımızın başına gelenler artık ‘Ağlayalım mı, Gülelim mi?’ boyutunda sinir bozucu bir noktaya geldi. Yaşanan vahşet, akıl alacak gibi değil. Bir takım adam ya da erkek diyemeyeceğimiz yaratıklar yaşamın en değerli varlıkları kadınlara vuruyor, kesiyor, yakıyor ve gözünü kırpmadan öldürüyor. Aile geleneğimizde ‘Begüm’ diye baş tacı edilen kadınlarımız ne oldu da bu yaratıkların gözünde ‘Sofradaki yeri öküzden sonra’ durumuna geldi? Bir tiyatro oyunu elbette sorunu çözmez. Ama insanlara gösterir, öğretir ve değiştirir… Biz de güleriz ağlanacak halimize diyerek, sorunu biraz da olsa gülümseterek göstermeye çalıştık. Ama ne kadar gülümsersek gülümseyelim. Vahşet sürüyor. Umarım, oyunumuz, gözü dönmüş insanlara ders verir, örnek olur” dedi.

1979 doğumlu olan İnanç Yılan, Üniversite Tiyatro Topluluğu’nda başladığı yazıları ve 1999 yılından bu yana yazdığı tiyatro oyunları ile tanınıyor.

KADIN BEDENİNDEKİ NAMUS

Televizyon programları için de metin yazan ve yöneten Yılan, ilk oyunu “Anam Bacım Avradım” hakkındaki duygularını şöyle aktarıyor: “Erkek mi kadını sömürdü yoksa hemcinsleri mi kadını bu sömürüye hazırladı ya da kadın zaten sömürülecekti de erkek sadece bir taşeron muydu? Ana, bacı ve avrat olarak erkeğe hizmetin her aşamasını yaşamı boyunca görev edinen kadınla, böyle bir hizmetkarı kendisine bahşettiği için “Babam sağolsun” diyen erkeği anlattığım bu oyunda, salt sömürülen kadın yok, sömürünün alt yapısı da var. Babadan oğula miras gibi aktarılan erkek egemen toplumu desteklemek için anasından da kızına çeyiz sandığı içinde işlemeli dantel gibi duran her şeye boyun eğerek kabullenme anlayışını elimden geldiğince anlatmaya çalıştım. Nasıl bir beladır bu namus… Kadının bedenindeki kabus. Her nesil bir sonrakine emanet eder el değmemesi kaydıyla. Çünkü el değmeden paketlenmiştir namus. Ama bu ülkede namusa dokunmak babadan oğula miras gibidir. Neyse ki anneler var, kızlarına namuslarını nasıl koruyacaklarını anlatan ya da anlattığını sanan…”

Yeni Asır