Turgay Doğan’ın Kaleminden Edepsiz Doksanlara Dönüş…04:34

İhsan Ata

Gnlev’in üçüncü oyunu 04:34’ü geçtiğimiz günlerde Maya Sahnesinde izleme şansı buldum. Turgay Doğan’ın yazıp yönettiği oyunda Kayhan Binnetoğlu’na tüm güzelliği ve zarafetiyle İnci Nur Daşdemir eşlik ediyor. Men With A Plan &goodgame’in müziklerinden oluşan oyunun sahne tasarımı Nihan Arısoy’a, video tasarımı Hasan Canberk Karaçay ve Hakan Dursun ikilisine, ışık tasarımı Uğur Küçükdağ’a, grafik tasarımı ise Süyümbike Güvenç’e ait. Basit bir kaza olayını edepsiz dili, ilginç kurgusu, ustaca yazılmış diyalogları ve farklıbir sahneleme tekniğiyle seyirci karşısına çıkan Doğan, sezonun en iddialı oyunlarından birine imza atıyor.

Oyun, dizi oyuncusu bir kız ile sevgilisinin bir gecede yaşadıklarını konu ediyor. Aynı zamanda metropol yaşamı, magazin kültürü, şov dünyası ve yalnızlık üzerinden müthiş bir sistem eleştirisi yapıyor. Şiirsel bir üslupla yazılan oyun uzun monologlara ve yüksek sese rağmen kendini ifade edebilen güçlü bir metin.

Dizi oyuncusu karakterinde seyirciyle buluşan İnci Daşdemir’in şova, gecelere, görselliğe ve en önemlisi paraya olan ilgisi karaktere olan hakimiyetini ortaya koyuyor. Sevgilisi ile kurduğu denge, bugüne dair söylemleri, görselliği ve cesaretini yalın, abartıdan uzak, dengeli bir biçimde kullanarak içten bir yorum getiriyor. Aynı zamanda uzun monologlarda tek bir diksiyon çatlamasına izin vermediği görülen Daşdemir’in performansı şüphesiz oyun boyunca belli bir çizginin üzerinde seyrediyor.

Dizi oyuncusunun sevgilisi rolünde karşımıza çıkan Kayhan Binnetoğlu, İnci Daşdemir ile mükemmel bir denge kurmuş. Güçlü, zengin, yakışıklı, çapkın, gece hayatını seven bir karakterle çizdiği profil oyun boyunca bir an bile aksamıyor. Kadının eylemsel cesareti bu kez söylemsel bir cesaretle seyirciyi sarsmayı başarıyor. Eylemin söyleme dönüştüğü bölümlerde tansiyonu bir an bile düşürmeyen Binnetoğlu sahneye olan hakimiyetiyle çok çok iyi bir performans sergiliyor.

Oyunun yönetmeni Turgay Doğan, oyunun rejisini metnin yazım aşamasında kafasında kurduğunu oyuna hakimiyetinden açıkça görülüyor. Sahnenin bir an bile sarkmasına ve temposunun düşmesine izin vermiyor. Doğan,özellikle metnin başarısını aynı ustalıkta sahneye taşıyor.  Kast seçiminden sahne coğrafyasına kadar her şeyibüyük bir titizlikle düşündüğü oyunun başarılı olmasında yatıyor. Özellikle uzun monologlarda ve oyun boyunca devam eden yüksek sese rağmen seyirciyi rahatsız etmeyerek sıkmamayı başaran Doğan, bana kalırsa sezonun en iddialı oyunlarından birine imza atıyor.

Turgay Doğan, rejideki başarısının yanı sıra 04:34 adlı metniyle aslında Aleks Sierz’in “Edepsiz Doksanlarına” nokta atışı yapıyor. Aleks Sierz kitabında Edepsiz Doksanlara şöyle değiniyor. “Doksanlarda, genç yazarların kaleme aldığı bir dizi oyun, nasıl yaşadığımızı ve nasıl hissettiğimizi keşfetmek üzere açık ve doğrudan çatışmacı malzemeler kullanıyordu. Hiçbir zaman bu kadar çok oyun bu denli pervasız, saldırgan ya da karamsar olmamıştı. Bu on yıl süresince giderek daha çok sayıda yeni yazar (ve bazı eski kalemler) deneyimin aşırılıklarına doğru çekiliyordu. Fikirler esir alınıyor ve sınırlar zorlanıyordu. Eğer oyun erkeklikle ilgili bir oyun ise tecavüze yer veriliyordu, cinsellik işleniyorsa oral ya da anal seks gösteriliyordu. Çıplaklık işlenmişse aşağılanma da vardı. Şiddet isteniyorsa işkence sahneleniyordu. Konu uyuşturucuysa bağımlılık gösteriliyordu. Erkekler kötü davranıyorsa, kadınlarda farklı değildi. Genellikle kaba espriler sapıkça, imgeler kalıcıydı.” (AleksSierz, “Suratına Tiyatro / Britanya’da In-Yer-Face Tiyatrosu” – Mitos Boyut 2009)

Doğan’ın ele aldığı konular Aleks Sierz’in de dediği gibi nasıl hissettiğimizi keşfetmek ve nasıl yaşadığımızı sorgulamak üzere yeni bir bakış açısı sağlıyor. Yazarın ele aldığı konularda dilin açık seçik, pervasız ve fütursuzca olması yaşadığımız ortama özgür bir bakış açısı sağlıyor.

Doğan’ın oyunlarında ele aldığı konular, çarpıcı diyaloglar, edepsiz dil ve cesur sahneleme tekniklerine baktığımız zaman Osborne’in “Öfke” oyunuyla yarattığı sansasyonuve genç kızgın adamların aslında ayak sesleri olan In-Yer-Face eğilimini ülkemizde en iyi yansıtan kişilerden biri olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Bunu daha önce sahnelediği Yüksek Derece ve Site adlı iki oyununda da görmek mümkün.

Oyunun bütününü oluşturan ve metni büyük ölçüde yansıtan Men With A Plan &goodgame’in müzikleri, şeffaf yapısıyla oyunun birden fazla mekan olmasını sağlayan, oldukça akılcı ve spesifik tasarımıyla Nihan Arısoy’un dekoru, oyuna farklı bir bakış açısı sağlayan ve tempo katan Hasan Canberk Karaçay ve Hakan Dursun ikilisinin video uygulaması, oyunun mekan geçişlerini sağlayan Uğur Küçükdağ’ın ışığı ve Süyümbike Güvenç’in grafik tasarımı kusursuz! Her biri üzerine düşeni eksiksiz yerine getirentam anlamıyla bir profesyonel ekip.

Sonuç olarak metinden rejiye, oyunculuklardan teknik ekibe her anlamda müthiş bir iş var ortada. Böyle bir deneyimi bizlere yaşatan Turgay Doğan’ı ve ekibini ayakta alkışlıyorum.

Şiddetle tavsiye ettiğim oyun, 06/11/20/25 Kasım 2013 tarihlerinde İstiklal cd. İmam Adnan-Nane sk. no:5 kat:2 Beyoğlu İstanbul’da yer alan Şermola Performans’ta sahnelenmeye devam edecek. İletişim: 0507 818 21 51 – 0212 243 74 36 www.sermolaperformans.com

 

(KÜNYE):

4:34

Yazan & Yöneten:  Turgay Doğan

Oyuncular: İnci Nur Daşdemir& Kayhan Binnetoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Cem Büyük

Müzik: Men With A Plan &goodgame

Sahne Tasarım: Nihan Arısoy

Video: Hasan Canberk Karaçay & Hakan Dursun

Işık Tasarım: Uğur Küçükdağ

Grafik Tasarım: Süyümbike Güvenç

Kostüm Sorumlusu: Öykü Oktay

Teknik Uygulama: Tolga Sarıaydın

Yapım Sorumlusu: Hale Bayrak

Yapım: gnlev



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: