“Korkmamak Yaşamaktan ve Ölmekten”

vecdisayarVecdi Sayar’ın Taraf’ta yayımlanan yazısının bir kısmını okuyucularımızla paylaşıyoruz.

Kumbaracı 50 sahnesinde Altıdan Sonra Tiyatro’nun sahnelediği “Hak” adlı oyundan bir alıntıyla başlamak istedim. Suriyeli tiyatro sanatçısı Amal Omran’ın oynadığı oyunu Berkay Ateş yazmış, Ayşenil Şamlıoğlu yönetmiş; sahne tasarımı Hande Tomris Kuzu’nun, müzikler Merih Aşkın’ın imzasını taşıyor.

İç savaş üstüne bir oyun, “Hak”. Amal Omran’ın yaşam öyküsünden kaynaklanmış. Yaşamını, hiç tanımadığı bir gencin, öne çıkarak kurşunlara kendini siper etmesine borçlu, Omran. Ülkesini terk ederek, önce Urfa’ya gelmiş; göçmenlerle tiyatro atölyeleri yaparak savaşın acılarını hafifletmeye çalışmış. Şimdi ise, İstanbul’da sahneye çıkıyor. Yönetiminden tasarımına, ışığından müziğine ve elbette oyunculuğuna, tüm ögeleri ile başarılı, etkileyici bir oyun.

Sansürlerle, ekonomik baskılarla karşı karşıya olduğumuz şu günlerde bağımsız tiyatrolarımız birbirinden cesur oyunlarla perdelerini açıyor. Tiyatro D22 bunlardan biri. KurucularındanBerkay Ateş, Kürt sorununa (Türk sorunu demek daha doğru aslında) değinen çarpıcı oyun “Yirmibeş”in yazarı; aynı zamanda başrollerinden birini üstleniyor. Yiğit Sertdemir’in yönettiği (alternatif sahneler arasındaki dayanışmanın güzel bir örneği) oyun, yılın en önemli yapıtlarından biri kanımca.

Galata’daki Hamursuz fırınını mekân edinen D22’nin repertuarındaki oyunlardan, ‘Haziran’ın güzel çocuklarına’ armağan ettikleri “Karabatak”ta yazar- yönetmen- tasarımcı olarak imzası var Berkay Ateş’in; Meltem Cumbul’un yönettiği Martin Sherman’ın,faşizmin insanlık dışı uygulamalarını cinsel kimlik üzerinden anlatan oyunu “Bent”te ise başrolü üstlenmiş. Yazar, yönetmen, oyuncu Ateş, tiyatromuzun parlayan yıldızlarından biri. Tıpkı, Altıdan Sonra Tiyatro’nun kurucusu, yöneticisi Sertdemir gibi.

Alternatif sahnelerimizden bir diğeri de, Tiyatro Hal. Geçen yıl, “Örümcek Kadının Öpücüğü” gibi cesur bir oyunla ödüller kazanan topluluk, polis devletinin acımasız yüzünü ve dayanışmanın önemini vurgulayan, Iraz Yöntem’in yazdığı “Kırmızı”nın yanına, “Sabırtaşı” ve “Soytarılar”ı ekledi bu yıl. Onları da izlemek için sabırsızlanıyorum.

Tiyatro dünyasına yönelen tüm baskılara, tehditlere karşın, geri adım atmıyor genç tiyatrocular. Toplumsal sorunlar üstüne düşünmekten, tartışmaktan ve paylaşmaktan kaçınmıyorlar.

Peki, hükümet ne yapıyor? TÜSAK tasarısının ateşli savunucusu Nejat Biricik, Devlet Tiyatroları’na Genel Müdür atanıyor, vekâleten… Fazıl Say’ın üç yapıtı Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın programından çıkartıldıktan sonra, “Biz öyle bir şey yapmadık” denip, İstanbul Devlet Senfoni programına bir yapıtı konuveriyor…

Taraf