“Hrant Dink Anısına Atölye Çalışmaları” Devam Ediyor

atolye[Merih Şamlı’nın Agos’ta yayınlanan haberinin bir kısmını paylaşıyoruz.]

Sabancı Üniversitesi’nin Anadolu Kültür ve İstanbul Politikalar Merkezi işbirliğiyle düzenlediği ‘Hrant Dink Anısına Atölye Çalışmaları’ dün ilk oturumuyla başladı.

Yedinci yılına giren atölye çalışmasının bu seneki konu başlığı “Sanat, Tiyatro, Sinema ve Edebiyatta Osmanlı Ermenileri Soykırımı” olarak belirlenmişti.

Anadolu Ermeni kültürü müzesi
Karaköy’de bulunan Minerva Han’da düzenlenen konferans Sabancı Üniversitesi’nden Ayşe Gül Altınay’ın açılış konuşmasıyla başladı. ‘Kanon ve Savaş’ alt başlığında gerçekleşen ilk panelde Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi öğretim görevlisi Murat Cankara, “Edebî İnkâr: Türk Edebiyatı Çalışmaları ve Öteki’nin Temsilini Yorumlamak” başlıklı sunumu yaptı. Ardından Sabancı Üniversitesi misafir öğretim görevlisi Banu Karaca, mülksüzleştirme ve Türkiye’deki sanat politikalarından bahsetti. İlk panelin son konuşması ise Smithsonian Enstitüsü Amerikan Yerlileri müze direktörü Carolyn Rapkevian’a aitti. Rapkevian, “İhtilaflı Tarihin Müzelerinde Hafıza, Sanat ve Metafor” başlıklı sunumunda Amerika’daki Holokost müzesi ve Amerikan yerli soykırımı müzelerinden bahsederek Türkiye’de bir Anadolu Ermeni kültürü müzesi açılması dileğini belirtti.

Türkiye edebiyatında soykırım
İlk günün ikinci paneli “Kanondaki Çatlaklar”, Sabancı Üniversitesi öğretim görevlisi Sibel Irzık koordinatörlüğünde, “Armenian Weekly”  yazarı Jennifer Manoukian’ın “Diasporada Edebiyatı Altüst Etmek: Zareh Vorpouni ve Yeni Roman” sunumuyla başladı. Ardından İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Sernaz Arslan “Devlet ve Hoşnutsuzlukları: Kemal Tahir ve Orhan Kemal’in Romanlarında Soykırımın Gölgesi” sunumuyla Türkiye edebiyatındaki Ermeni soykırımı izlerinden bahsetti.

Panelin son konuşmacısı Adnan Çelik “Kürt Romanında Ermeni Soykırımı: Kolektif Hafıza Vasıtasıyla Kimliği Yeniden Yapılandırmak” ile Kürtler ile Ermenilerin geçmişteki kirvelik ilişkilerinden bahsetti. Soru cevap kısmında söz alan Rakel Dink,  Kürt ve Türk edebiyatında noksan olan özür ve suçluluk duygusunun dile getirilmesinden bahsetti ve bazen ufak bir özür‘ün bile çok anlam ifade ettiğini belirtti. Konuşmasını Kamp Armen’in geri iade edilmesinden dolayı mutlu olduğunu belirterek sonlandırdı.

Sinema ve Soykırım
“Ravished Armenia’dan Ararat’a: Sinema ve Soykırım” başlıklı üçüncü oturum Kadir Has üniversitesi öğretim görevlisi Melis Behlil koordinatörlüğünde yapıldı. İlk sunum dünyanın en prestijli metin yazarlığı ödülü olan  “Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisi Nicholl Bursu” ödülü sahibi Eric Nazarian tarafından ” Film Sanatında Ermeni Soykırımı ve Diaspora: Görsel bir Sunum ve Ders” başlığıyla yapıldı.  Kadir Has üniversitesi eğitim görevlisi Esin Paça Cengiz “Ermeni Soykırımını Temsil Etmek: Travma, Tarih ve Temsil Politikaları” başlığı altında Atom Egoyan’ın “Ararat” filminden ve seyirciye aşıladığı simgeleri aktardı. Mimar Sinan Üniversitesi Görsel Sanatlar fakültesi doktora öğrencisi Öykü Gürpınar “Anılardan Sinemaya: Tanıklık Sorunu ve Felaketin Temsili” başlığında yine Atom Egoyan’ın Ararat filminden örnekler gösterdi.

Tiyatroda Soykırım
Günün dördüncü paneli “Sinema ve Tiyatroda çatlaklar” başlığıyla “University of Pennsylvania” öğretim görevlisi David Kazanjian koordinatörlüğünde düzenlendi. University of Michigan’dan Etienne Charriere, “Daha sonra, Erivan’da, Robert Guédiguian ve Soykırımın / Soykırım Sonrası Dönemin Fransız Sinemasında Temsili” başlıklı sunumunu yaptı. Oturumun ikinci konuşmacısı Kadir Has Üniversitesi öğretim görevlisi Melis Behlil, “Gözden Kaçan: Türkçe Belgesellerde Ermeni Soykırımına Dair Anlatılar” başlığıyla gerçekleşti.  Son panel ise Boğaziçi Üniversitesi’nden Duygu Dalyanoğlu tarafından “Diasporada Oyun Yazarlığı: Melankoli ve Hayatta Kalma” başlığıyla gerçekleşti.

Devamı için tıklayınız

Agos