Güleriz Ağlanacak Halimize

gulayafsar[Gülay Afşar’ın Milliyet’te yayınlanan yazısının bir kısmını paylaşıyoruz.] Ustalar, tiyatro yapmaya devam ediyor. Semiha Berksoy Opera Vakfı bünyesindeki Tiyatro 2000 prodüksiyonu ‘Hayrola Karyola’, geçtiğimiz  haftadan beri  seyircisiyle buluşuyor. Ferhan Şensoy’un yazdığı ve uzun yıllar rol aldığı oyun, Zeliha Berksoy’un rejisiyle ve genç oyuncular Gürgen Öz, Ece Özdikici, Can Yılmaz ve Utku Çorbacı’nın yorumuyla sahneye konuyor.

Tiyatro izleyicisi için Orta Oyuncular’ın artık klasik olmuş bir oyununu yıllar sonra yeniden izleyebilmek şans. Şensoy, oyunu 1970’lerin sonunda yazmış, 80’lerde sahneye koymuştu. Benim de hatırladığım o ki; mizahıyla fazlasıyla güncele gönderme yapan,     dokunan bir işti.

Sene 2016 olduğunda, Zeliha Berksoy’un ahvale bakıp, günümüzden hareketle bir ortadirek oyunu yapmak istemesi üzerine aklına gelen ilk oyun yine ‘Hayrola Karyola’ oluyor.

Şensoy’dan tekst geldiğindeyse görüyor ki; aradan yıllar geçse de mevzular hep aynı kalmış. Sadece birebir o dönemin güncelini oyundan çıkarmak üzere bir kez daha Şensoy’un süzgecinden geçtiğinde, özü saklı kalmak suretiyle ‘Hayrola Karyola’nın 2016 yorumu sahnelenmeye hazır hale gelmiş.

Ciddi hazırlık süreci 

Elbette, Ferhan Şensoy bir ekol. Berksoy, Türk yazarları içerisinde onu ayrı bir yere koyuyor. Usta’nın kendine özgü dili, espri üslubu, müziği, matematiği nedeniyle metnini oynamanın kolay olmadığını anlatıyor. “Eserin sahibi yazarıdır, yorumlamak için yazarını iyi tanımak gerekir” dese de, oyunu çıkarmak için epey zaman çalıştıklarını söylemeyi ihmal etmiyor.

Zeliha Berksoy, Ferhan Şensoy’la 1976’da Haldun Taner vesilesiyle tanıştıklarını, 80’lerde Şensoy’un tiyatrosunda oynadıkları ‘Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı’ zamanlarını hatırlatıyor. O sırada bayramlarda ve yılbaşlarında dahi tiyatroya gelen seyirciyi biraz da sitemle anıyor. Yine de ustaların 40 yıla dayanan dostlukları hâlâ birlikte ürettikleri, yeni nesillerle yorumladıkları oyunlarla bizi buluşturuyor.

Lezzetini koruyor 

Üzülsek mi, sevinsek mi karar veremiyoruz ama meşhur karyola hikayesi de lezzetini koruyarak bugünlere geliyor.

Özetle, ekonomik sıkıntılar ve ülkedeki absürdlükler yüzünden sıkışmış insanların çırpınışları ve sistemle karşı karşıya gelişleri anlatılıyor. Bir kez daha “Güleriz ağlanacak halimize” dedirtiyor .

Oyunun hoş bir de sürprizi var; arka fonda çok değerli bir İstanbul tasviri yer alıyor. Büyük sanatçı Semiha Berksoy’un ‘Cihangir’den Üsküdar Manzarası’, dekorun kıymetlisi olarak tiyatroseverle buluşuyor.

‘Hayrola Karyola’ geçtiğimiz hafta prömiyer yaptı. Bugün Devlet Tiyatroları Şişli Cevahir Sahnesi’nde, aralık boyunca da hem Avrupa hem de Anadolu Yakası’nda izlenebilir.

 

Devamı için tıklayınız.

Milliyet