‘Muhalif’ Tiyatrolara Yine Ödenek Yok

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın bu yıl özel tiyatrolara yaptığı/yapmadığı ödenekler üzerine Cumhuriyet’de yayınlanan söyleşi-haber:
Kültür ve Turizm Bakanlığı, 229 özel tiyatroya 5 milyon 234 bin lira ödenek aktarıldığını açıkladı. Ancak ödenek listesinin neye göre yapıldığı yine bilinmiyor. ‘Muhalif’ tiyatrolar ya sudan sebeplerle reddedildi ya da başvurmadı. Tiyatrocularla ‘ödenek’ dağıtımını konuştuk.

Kültür ve Turizm Bakanlığı, 229 özel tiyatroya 5 milyon 234 bin lira ödenek aktarıldığını açıkladı. Bu açıklamayla birlikte ödeneklerin dağıtım şekli ve hangi tiyatroların bu ödeneği aldığı konusu sorgulanmaya başladı. Bakanlık, bu sene rekor başvuru aldıklarını ve ödeneğin en yüksek derecede verildiğini dile getirdiği açıklamasında, 155 profesyonel, 54 çocuk oyunu, 152 amatör ve 77 geleneksel olmak üzere toplam 438 özel tiyatronun başvurduğunu belirtti. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından, özel tiyatro desteklerinin yüzde 80’inin Türk oyun yazarlarını teşvik ettiğini belirtilen listede muhalifliğiyle bilinen tiyatroların olmaması dikkat çekti.

Ses Tiyatrosu olarak ödenek almak için başvurup başvurmadığını sorduğumuz Ferhan Şensoy, “Biz zaten başvurmuyoruz, vermiyorlar” şeklinde cevap verdi. Genco Erkal, Dostlar Tiyatrosu olarak başvurduklarını, ancak “Eksik işlem” gibi bir bahaneyle başvurularının reddedildiğini söyledi. İki usta isim de bakanlıktan bir beklenti içerisinde olmadıklarını söylerken Şensoy, “Muhalif bir tiyatro olduğumuz için cezalandırılıyoruz” diye konuştu.

‘Önce insanları tiyatrodan kovmasınlar’

Hiçbir kurum ve kuruluştan destek almadan, zorlu bir süreç sonucunda Şevket Çoruh tarafından kurulan Baba Sahne de Kültür ve Turizm Bakanlığı’na başvurmayanlardan. Çoruh, “rekor ödenek” açıklamalarının “komik” olduğunu dile getirip, “Biz başvurmadık. İstemiyorum zaten. Onlar önce var olan kurumlarını korusunlar, insanları tiyatrolardan kovmasınlar, sözleşmeli personellerine yeterli ödenek ayırsın” dedi. Kemal Kılıçdaroğlu’nun dünkü CHP Grup toplantısında açıkladığı belgelere de gönderme yapan Çoruh, “Söylenecek çok şey var da gündem karışık, Man Adası falan… Ben herhangi bir devlet kurumundan yardım almadan yaptım o tiyatroyu, Kültür Bakanlığı’ndan bir beklentim yok” ifadelerini kullandı.

“Sadece Diktatör” oyunuyla beğeni toplayan Barış Atay da ödeneğim belli muhaliflere hiçbir zaman verilemeyeceği görüşünü dile getirdi. Atay, öte yandan zaten bu iktidardan bir isteklerinin olamayacağını da söyleyerek, “Sonuç olarak biz iktidarın bütün politikalarının bu kadar kötü gittiği bir ortamda tepkimizi ortaya koyarken onlardan para alarak tiyatro yapmayı doğru bulmuyoruz. Devlet desteğiyle tiyatro yapmak zor bir iş, söylenecekleri söyleyememek açısından” diye konuştu.

‘Son 4 ödenekte bir artış yok’

Bakanlığın ödenek verdiği tiyatrolardan Tiyatroadam’dan Fatih Koyunluğu ise yapılan yardımın, bir oyuna harcanan miktarın sadece yüzde 20’sini karşıladığını söylüyor. Koyunluoğlu, 11 sezondur tiyatro var, biz 7. ödeneğimizi aldık. Son 4 ödenektir bir artış görmüyoruz. Belki de verdikleri tiyatro sayısı fazlalaştığı için, genel olarak harcanan bütçe de artmış gibi gözüküyor. Bizim toplam bir oyuna yaptığımız harcamanın yüzde 20’sini karşılıyor sadece bu ödenek” dedi.

Koyunluoğlu, sistemin belirsizliğine de dikkat çekerken, muhalif olmayan tiyatroların kendisini sorgulaması gerektiğini ifade etti ve “Bu sistem sadece bu dönemle ilgili değil, hiçbir zaman neye göre verildiğini, miktarların neye göre belirlendiğini, oyunların niteliklerine göre mi, tiyatroların isimlerine göre mi bilinemedi. Tiyatronun kendisi zaten muhaliftir. Tiyatro, doğduğu günden bugüne kadar olanla olması gereken arasındaki farkı dert edinir. Bir tiyatro muhalif değilse zaten kendisini sorgulamalıdır” değerlendirmesini yaptı.

Cumhuriyet

Yorum


işlemi tamamlayınız: