Ruhundan Tramvay Geçen Adam

Seçimle Gelen Faşizm Sahnede

Ülkenin iktisadi, siyasi ve kültürel olarak bir kaosa ve belirsizliğe sürüklendiği vurgusu yapan yazar Ferhan Şensoy, sahnelediği oyunlarla seyircinin eleştirel bilincinin oluşması ve toplumsal farkındalık yaratmayı hedeflediğini belirterek tiyatronun zorunlu olarak politik olması gerektiğini söylüyor.Ortaoyuncular 30.yılında dört farklı oyunla seyrici karşısına çıkıyor bu sezon.Topluluk, Ferhan Şensoy’un uzun yıllar gösterimde tutma başarısı gösterdiği ‘Ferhangi Şeyler’ , yine Şensoy’un oynadığı tek kişilik ‘Fername’, geçtiğimiz sezon yoğun bir ilgi izlenen ve Türkiye’nin 2019 yılına ilişkin öngörülerin oluşturduğu, toplumsal ve siyasal hayatın mizah ve ironi ile sahneye taşındığı Ferhan Şensoy’un yazdığı ‘2019’ adlı komedi oyunu ve son olarak Karl Valentin’in metinlerinden ve Ferhan Şensoy’un oluşturduğu ‘Ruhundan Tramvay Geçen Adam’ adlı oyunlarla yoğun bir sezon hedefliyor.

“2019” adlı oyunla geçtiğimiz sezon İsmet Küntay Tiyatro Ödülleri’nden üç farklı dalda ödül alan Ortaoyuncular oyunu bu sezonda sahnelemeye devam ediyor. Oyunda Türkiye’nin 10 yıl sonrasının iktisadi ilişkileri, kültürel ve sosyal yaşamı, sanatsal tavırlar ve hukuk işleri ve son olarak gündelik hayat farklı bir öngörü ile seyirci karşısına çıkarılıyor. Seyirci bugün olanlardan yola çıkarak olabilecekleri tebessümle izliyor. Bu sahneler komedi, absurd ve uyumsuz tiyatronun en keskin dili ve tavrı ile sergilenirken izleyici hem gülüyor hem de bu kadar da olmaz herhalde diye gülümsüyor.

Repertuarına aldığı oyunlarla toplumsal ve siyasal duruma dikkat çekerek muhalif tavrını cesurca ortaya koyan topluluk yeni oyunları ile Türkiye’nin güncel siyasal meselelerini ve içinde bulunduğumuz durumu politik bir içerikle eleştirirken aynı zamanda komik bir tarz ve absurd bir dille tartışmaya açıyor.

Ortaoyuncuların ilk olarak 1986 yılında sahneledikleri Alman oyun yazarı komedyen Karl Valentin’in İçinden Tramvay Geçen Şarkı adlı oyununu Ferhan Şensoy bu defa doğrudan Türkiye’ye uyarlayarak ‘Ruhundan Tramvay Geçen Adam’ adıyla yeniden sahneliyor. Ferhan Şensoy’un aynı zamanda yönettiği oyunda Türkiye’de siyasal süreç ve iktidarın politik yönelimleri mizahın güçlü ve keskin dili ile eleştiriliyor.Oyunun müziklerini yapan Grup Gündoğarken 25 yıl önce olduğu gibi yine sahnedeler ve önemli bir misyonu yerine getiriyorlar. Grup Gündoğarken orjinal besteleri ile oyunun anlatıma hem müzikal bir tat katıyor hem de politik bir içerik oluşturuyorlar.

Ruhundan Tramvay Geçen Adam aslında Almanya’da seçimle işbaşına gelerek toplumun başına bela olmuş faşizmin yükselişi üzerine kurgulanan bir oyun. Ferhan Şensoy oyunu Türkiye’nin yaşadığı güncel politik durumla paralellik kurarak içinde bulunduğumuz durumu mizah ve kara güldürü ile seyirci karşısına çıkarıyor. Ortaoyuncular ‘ın 30 yıldır değişmeyen bir sanatsal tarzı ve politik tutumu var bu oyunda da bu tavır ve tarz belirgin olarak ortaya konuluyor.

Oyunda seçimle gelen bir iktidarın nasıl bir canavara dönüştüğü, dönüşebildiğini gösteriyor Şensoy. Zaten oyunda da söylüyor faşizm illa topla tüfekle ya da darbe ile değil sadece aynen Almanya da Hitler’in gelişi gibi seçimle de gelebilir ve daha azgın işler yapabilirler diyor.

Şimdilerde medya tartışılan ‘tek adam devletine doğru gidiş var’ diye kimi gazeteci ve siyasetçinin politik tedirginliklerini dile getirmek için başlattığı tartışmalara Ferhan Şensoy ve oyuncu arkadaşları her akşam sahneden katılıyor ve yaşanmış örneklerle ama kendi üslubunca seyirciyi uyarıyor.

Kalabalık bir kadro ile sahnelenen Ruhundan Tramvay Geçen Adam’da Ferhan Şensoyla birlikte Ali Çatalbaş,Orhan Ertürk, Erkan Üçüncü, Elif Durdu, Ebru Soyuerden , Özkan Aksu, Neslihan Çakıner, Begüm Alpaslan , Tolga Kılık, Yavuzhan Doğan ve Orkun Akyıldız görev alıyor.
Ortaoyuncular Tel;0212 251 1865



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: