Son Yirmi Yıl Türkiye’de Kürt Tiyatrosu

Türkiye’de Kürt Tiyatrosu’nun son 20 yılını değerlendiren etkinlik, 11 Temmuz’da, İstanbul Beyoğlu’nda, Şermola Performans’ta gerçekleştirildi. Organizasyon bu sezon hayata geçirilen İstanbul Kürt Tiyatrosu Platformu Girişimi (İKTPG) tarafından yapıldı. Mirza Metin’in moderatörlüğünü üstlendiği, Erdal Ceviz ve Murat Batgi’nin konuşmacı olarak katıldığı ekinlikte, Türkiye’de Kürt tiyatrosunun ilk defa kurumsal kimlik edinme ve sıçrama şansı yakaladığı, Kürt tiyatro topluluklarının, insanlarının belirgin bir açılım yaparak çeşitlenme eğilimine girdiği son yirmi yıllık dönem değerlendirildi.

İzleyicilerin soru ve yorumlarıyla katıldığı etkinliğin sonunda, ele alınan konunun çeşitli alt başlıklara bölünerek 2010-2011 sezonunda sürekli kılınması yönünde bir eğilim oluştu. Kürt tiyatrosu bağlamında siyaset-tiyatro ilişkisinden tiyatro eğitimine pek çok konunun ele alındığı konuşmalarda, kurumsal temelleri 1990’ların başında İstanbul’da Mezopotamya Kültür Merkezi’nde atılan Kürt tiyatrosunun günümüze kadar yaşadığı serüvenin birkaç saatte ayrıntılı ve sistemli bir sunumunun yapılması doğal olarak mümkün değildi. Katılımcılar geniş ve esnek tutulan bir çerçeve içinde Kürt tiyatro bölgesinde hangi sorunlar öne çıkarılıyor, neler tartışılıyor – bunu öğrenme şansını elde ettiler.

Kürt kültür ve sanat çevrelerinin ilgi gösterdiği etkinlikte, konuşmalar Kürtçe ve Türkçe yapıldı. Kürtçe konuşmalar, Kürtçe bilmeyenler için özetlenerek aktarıldı. Dikkat çekici bir husus, Kürt tiyatrosunun bizzat yaşayanlar tarafından yapılan aktarımına Türk tiyatro çevrelerinin ilgisiz kalması oldu. Bunun bir nedeni Yaz dönemine girilmiş olmasıydı kuşkusuz; fakat, ilgisizliğin fazlasıyla sırıtması Yaz dönemiyle açıklanamayacak bir ilişkilenme güçlüğünü de ima ediyordu. Bu ilişkilenme sorununun önümüzdeki sezon ayrıntılandırılarak ve alt başlıklara bölünerek gerçekleştirilecek etkinlikler sayesinde aşılabileceği konuşuldu.

Etkinliğin İKTPG tarafından organize edilmesi önemli. Bu şekilde, Kürt tiyatroları kendi aralarındaki ilişkiyi de organize etmek, siyaset-sanat ilişkisine tiyatro cephesinden etkili bir statü kazandırmak ve Türkiye’de Kürt tiyatrosunu örgütlü bir çerçeveye kavuşturmak adına önemli bir adım atılmış oldu.

Ömer F. Kurhan

Yorum


işlemi tamamlayınız: