İncelikli ‘İşgal’

5. iDANS’ın üç kamusal alan gösterisinden ‘Inhabitant’ (Sakin) 19 ve 20 Ekim’de Dolapdere Caddesi’nde gerçekleşti.

Gösteriyi daha önce Johannesburg’da gerçekleştiren Sello Pesa ve Vaughn Sadie’nin İstanbul’la neler yaptığını görmek için hava kararırken seyirliğimize başladık.
Ana caddenin bir yanında sandalyeler, diğer yanındaysa bir tören hazırlığı vardı. Oturup dikkatle izleyince araçlar, minareler, atölyeler, dükkânlar huzursuzluk uyandıran bir hale bürünmeye başladılar. Pesa dansçılarıyla trafiğin içinde kaygısızca hareket ettiğindeyse şehrin, insanı göz ardı eden kuruluşu iyice yüzümüze çarptı, “Belediye Başkanı”nın park açılışı konuşmasının ironisiyle beraber. Dansçıların işgali arabaları yavaşlatırken, mahallelide de türlü kıpırdanmalar yarattı. Seyirci olarak mahallenin zamanından çaldığımızı, yolları tıkadığımızı görünce işgalci rolünde ekibi yalnız bırakmadığımızı fark ettik. 

Pesa ve Sadie’nin amacı kamusal alanlarda şeylerin nasıl görünüp yer kapladığını araştırmak. ‘Inhabitant’ın İstanbul versiyonunda bunun basit ve mesafeli bir “proje” olmadığını kanıtladılar. Genelleyici veya turistik olma tehlikelerine karşın, geçen yıl ‘Life and Strive’ işiyle İstanbul’da çalışmış olan Mirko Winkel’in eşliğinde yapılan zihinsel ve fiziksel gezinin ciddi bir gözlem yeteneğinden beslendiği anlaşılıyor. Pesa, Güney Afrikalı kimliğini öne çıkarmasa da şehrin görünmez göçmenlerine dair sorgulamaları da davet eden ‘Inhabitant’, Sadie’nin ortamdaki ışığı zekice kullanışı ve ustalıkla kurgulanmış ‘olay’ akışıyla incelikli ve cesur bir gösteri.

Radikal