İki Ayrı Hayat Anlamlaşırsa!

Yaşam Kaya

Türkiye Tiyatrosu’ nun seçkin yönetmenlerinden Hakan Çimenser, Andrew Bovell imzalı Anlaşılmaz Konuşmalar oyununu Tiyatro Perest için yönetmiş. Ekin Tunçay Turan’ın çevirisini yaptığı oyunda Ahmet Varlı, Onur Özaydın, Zeynep Dinsel, Gözde Çetiner isimlerini sahnede izliyoruz. Genç topluluğun psikolojik bir metin üzerine kapsamlı çalışma yapıyor olması, Bovell’ in sıradışı üslubunu sahneye aktarma çabası, tiyatromuz için çok büyük şans! Yeniliklerin başladığı noktayı Tiyatro Perest ile yaşıyoruz.

Oyunda ahlaki yapısı çökmüş iki aile modeliyle karşı karşıyayız. Eşlerin birbirinden koptuğu gerçeği ışığında, farklı arayışlara yönelen bu insanlar kendilerini aldatarak yeniden hayata tutunmak istiyorlar. Fakat aradıkları huzur onlar için tam bir kabusa dönüşmek üzere. Karısını ve kocasını aldatmanın eşiğinde; yapılmak istenenler, yapılamayanlar, konuşmalar, sessizlikler, çaresiz direnişler, yalanlar, fark edilişler konudaki girdabı büyüttükçe büyütüyor. Yazarın absürd bir dile hakim görüntüsü oyundaki bir takım kavramların uzadıkça uzamasına neden olurken, Tiyatro Perest sade işlediği konuyla oyunun içindeki git-gel durumları yumuşatmayı başarıyor. Konuyu iki ayrı oyun gibi algılayabiliriz. Birinci perdede yaşanılan sevgi-aşk-aldatma çıkmazı, ikinci perdedeki cinayet çatışmasıyla devamlılık gösteriyor. Fakat konunun asıl anlatmak istediği birbirine güvensiz insan modelleri her iki perde de aynen devam ediyor.

Anlaşılmaz Konuşmalar’ı sahneye koyan Hakan Çimenser konudaki ortak duygu noktalarını bularak olayları saptamış. Diyaloglarla süren, biraz da eğlenceli ilk perdeden sonra, birden durağanlaşan ikinci perde yönetmenin işini zorlaştırmış gözüküyor. İkinci perdede kullanılan canlı kamera görüntüsü seyirciyi sorguların içine hızla çekerken, birinci perdenin komik görüntüsünü unutturarak bambaşka kapıların açılmasını sağlamış. Flu görünen yaşam öykülerinin birbiri ardına kendini yeniliyor olması oyundaki bir başka zorluk. Genel anlamda metni çok sevdiğimi söyleyemem, ama yönetmenin ince zekası, oyuncuların üstün performansı konunun hızla ilerlemesini sağlamış.

Kaliteli Oyuncular Sahnede!

Ahmet Varlı’ nın birinci perde ve ikinci perde performansını ayrı ayrı değerlendirmekte yarar var. Kendi değerleriyle yaşamak istedikleri arasında sıkışan karakterine getirdiği özgün yorumu son derece başarılı. Fakat ikinci perdedeki olayların içinde ilerlerken anlattığı konuyu biraz daha hızlı ilerletebilir. Seyircinin diyaloga boğulduğu anlarda konunun akıcı biçimde ilerlemesi fena olmaz. Onur Özaydın, eşini aldatan, bunun karşılığında kendi başının çaresine bakmak zorunda kalan kişide son derece iyi. İkinci perdedeki sorgulama ayrıntısı onunla belirginleşmiş. Zeynep Dinsel psikolojik çözümlemelerde, eşiyle yaşadığı girdapta son derece yerinde bir görüntü ortaya koymuş. İki ayrı dünya arasında sorunsuz bağlantı süreci yaşıyor. Gözde Çetiner’in donuk bakışlı enteresan yüzü beni her zaman etkilemişti. Anlaşılmaz Konuşmalar oyunundaki ‘aldatan kadın’ modeli o’nun için yazılmış. İkinci perdeye geçişi sağlayan olayı resmederken mükemmel bir performans ortaya koyuyor. Oyunun genelinde sivrilen kişi! Kendine özgü doğal bir oyunculuk ruhu taşıyor! Fakat dört oyuncunun yarattığı güzel bütünlüğü atlamamak lazım!

Kerem Çetinel’ in sahne ve ışık tasarımına profesyonelce eğilmesi, kostüm ve dekorun iki ayrı konuyu bir arada tutuyor oluşu oyunun başarısındaki önemli ayrıntıları oluşturuyor. İkinci perdedeki metnin biraz daha kısaltılması gerekliliği ile beraber Anlaşılmaz Konuşmalar Hakan Çimenser’ in her zamanki gibi başarıyla sahneye koyduğu bir oyun olarak salonlardaki yerini almış. Oyun, Oyuncular Tiyatro’da seyircisini bekliyor.

Gösteri 7, 14, 21, 28 Ocak Saat 20.00’da Oyuncular Tiyatro’da…

Tiyatronline

 



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: