Musahipzade ile Temaşa Üzerine

Tülin Sağlam

Moliere ile başlayıp Shakespeare ile devam eden ve şimdi Musahipzade Celal’e uzanan yazarlar geçidi, gençlik tiyatrosu alanında, Tiyatro Boğaziçi’nin yarattığı ve ustalıkla sürdürmeye devam ettiği -umarız daha uzun yıllar da devam edeceği- bir yazma ve sahneleme anlayışı olarak belirginleşiyor.

Ele aldıkları yazarın sanatını, içinde yeşerdiği toplumsal koşullarla birlikte tanıtmayı odağa alan çalışmada kurmaca metinlerden alınan parçalar gündelik yaşam gerçekleriyle öyle bir harmanlanıyor ki, ortaya bugüne de göndermesi olan ve tüm o metin ve koşulları kucaklayan yeni bir sahne metni çıkıyor.

Tiyatro Boğaziçi seyircinin tiyatroya eğlenmek için de gittiği gerçeğini göz ardı etmiyor. Ortaya çıkan sahne metni en az bilgilendirici olduğu kadar eğlenceli. Temsilin temel espri anlayışı ele alınan yazarın üslubundan kaynaklansa da Tiyatro Boğaziçi, kurguya dahil ettiği ve bütünlüğü bozmayan, tersine o bütünlük içinde anlamı ve bugüne göndermesi daha da katlanan esprilerle, seyirciye ucuz olamayan bir gülmece sunmayı başarıyor.

Bu gülmecenin mizahi dili özellikle oyunculuktaki yaratıcılık, enerji ve incelikle parlıyor. Gerek toplu oyunculuktaki uyum gerekse tek tek oyunculardaki hüner sahneyi seyirci için gerçek bir çekim alanı haline getiriyor.

Bir yandan akıl ve beceriyle oluşturulmuş bir metni fark etmenin, bir yandan bu metni sahne üzerinde var eden tüm unsurların yalın ama zekice buluşlarla birbiri ardına akışını seyretmenin, bir yandan bir yazarın sanat anlayışına bütüncül bir bakış atabilmenin, bir yandan da gençlik tiyatrosu deyinde ille öğretici ya da yol gösterici olacağım diye bas bas bağırmayan bir sahne etkinliğiyle karşılaşmanın hazzı; Tiyatro Boğaziçi gençlik oyunlarına gitmek için sadece birkaç neden.

Dün gece bunlara eklenen ve o süreci eşsiz kılan şey seyirci koltuğundakilerden birinin Sevda hocamız olmasıydı. Prof. Dr. Sevda Şener’in tiyatro alanına yaptığı çok değerli katkılarından biri de Müsahipzade Celal üzerine yaptığı çalışmasıdır. Tiyatro Boğaziçi’nin oyunu oluştururken kaynak olarak kullandıkları metinden sahne üzerinde bir bölüm okumaları (bunu her oyunda yapıyorlarmış) ve sonunda topluluğa plaketlerini sunması bu temsili hepsinden ayrıcalıklı kıldı.

Bu temsili herkese, özellikle de genç seyirci ile karşılaşma niyeti olan herkese öneririm.

Assitej Türkiye Merkezi Resmi Web Sayfası



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: