Ekip Tiyatrosundan ‘Öğüt’

Metin Boran

Kuruluşu henüz yeni olmasına rağmen (2010), tiyatro ortamında sergilediği oyunlarla popüler bir topluluk haline gelen Ekip Tiyatrosu, beğeni ile izlenen Largo Desolato (Vaclav Havel) ve Parti (Cem Uslu) oyunlarından sonra bu sezon Öğüt adlı ilginç bir oyunla seyirci karşısına çıktı. Genç bir topluluktan oluşan kadrosu ile tiyatroda yeni deneysel arayışlarla yola çıkan grup, üretimlerini kolektif bir anlayışla oluşturuyor ve ortaya koyuyorlar.

Ekip Tiyatrosunun sahnelediği Öğüt, aynı zamanda topluluğun kurucularından olan genç kuşak oyun yazarlarımızdan Cem Uslu’nun geleneksel dram kalıplarının dışında farklı bir kurgu ile kaleme aldığı bir oyun. Oyunda kurgusal olarak bir aile dramı tarzından hareket eden yazar, aile kurumu üzerinden aşk, itiraz, sevgi ve emek kavramlarını olgusal olarak sorguluyor ve tartışmaya açıyor. Cem Uslu’nun aynı zamanda yönetmenliğini de yaptığı oyunun dekor tasarımı Ertürk Erkek ve Öner Serkan Şimşek’e müzikler ise Doğa Ebrişim’e ait. Kostüm tasarımını Doğa Yetiş’in oluşturduğu oyunda Cem Uslu ters bir kurgu ile birey özgürlüğü üzerinden saplantı ve tutkunun birey ve topluluk üzerinde oluşturduğu yıkım ve sonuçları detaylı bir gözle inceliyor.

Polisiye unsurların da kullanıldığı bu şaşırtıcı ‘oyunla’ ilginç bir gösteri çıkıyor ortaya. Cem Uslu yazarlıkta farklı bir kurgu ve anlatımın peşinde, kendine has bir tekniği anlama ve anlatma uğraşı içinde. Bu yolda önemli bir aşamaya geldiği söylenebilir ancak oyunlarında olay örgüsünü önemsediği kadar derinlikli karakter yaratmaya da biraz kafa yormalı. Oyunlarında kurguladığı öykülerin kişileri yanı başımızda yaşayan, gerçek ve sahici insanlar, Uslu bunları, samimi ve en yalın halleriyle sahneye taşıyor.

Öğüt bu anlamda sahici öyküsü ve yalın ve sıradan kişileriyle hayattan alınmış bir yaşantı parçasını sorgulaması bakımından önemli ve yer yer de başarılı bir oyun. Ancak metnin bütününde yer alan kişilerin öykü ve portrelerin, Cem Uslu’nun tematik sorunsalını derinliğine tartışmaya açmakta yetersiz kaldıkları da görülüyor. Bir oyunda sorunsal olarak görüp sorgulama girişiminde bulunduğunuz bir olgunun (aile, eğitim vb.) reddi, güçlü karakterlerle mümkündür ancak.

Öğüt’ün sahneye taşınması, yazımı kadar sorunlu değil. Cem Uslu sahne yorumunda bir dramın anlatımında bütün unsurları abartısız, ölçülü bir yaklaşımla ele alarak konuyu berraklaştırarak her bir drama ayrı ayrı aşinalık kazandırıyor. Ciddi ve profesyonel bir anlayışla kotarıldığı izlenimi var oyunda ve oyuncular, samimi, sahici ve başarılı bir ‘ekip’ çalışması ortaya koyuyorlar. Gri bir tonla yaratılan sahne atmosferi oyun kişilerinin umutsuzluğunu, açmazını, çaresizliğini ve hayatın tıkanmışlığını vurgulaması bakımından oyunla uyumlu bir yaratım olarak karşımıza çıkıyor.

Oyunda bütün sahne unsurlarıyla anlatım tekniğinde bir tarzın kolektif bir uyumunu düşünüldüğünü görmek mümkün. Oyuncular birbirine dil, beden ve tavır olarak yabancı değiller. Ölçülü ve abartısız olarak öykülerini anlatıp canlandırıyorlar. Oyunda Sema Mumcu, Erman Bağrı, Engin Aydın, İsmail Sağır, Sevil Akı ve Kerem Atabeyoğlu görev üstleniyorlar.

Özel tiyatro yapmanın ülkemizde iyice zorlaştığı bir dönemde Ekip Tiyatrosu, sanatsal sorumluluğu olan toplumsal bağlamı olan nitelikli oyunları seyircisiyle buluşturarak sahne pratiğinde samimi bir ekip olarak varlığını sürdürmeye devam ediyor.

Oyun tarihleri:

6 Ocak 2014, Pazartesi

13 Ocak 2014, Pazartesi

20 Ocak 2014, Pazartesi

27 Ocak 2014, Pazartesi

SAAT: 20.30

YER: Salon İKSV

Evrensel



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: