“CAHİDE”nin Büyüsü İçinde Bir Büyük Festival!

Yaşam Kaya

4. Uluslararası İzmir Tiyatro Festivali, 4 Aralık günü Tiyatro Keyfi’nin bu seneki yeni oyunu “Cahide Müzikali” ile perdelerini açtı. 35 ayrı oyunla seyircilerini selamlayan festivalin profesyonel yapısı yıldan yıla büyük bir ivmeyle yukarıya tırmanıyor. İzmir Devlet Tiyatrosu Konak Sahnesi’nde izlediğimiz Tiyatro Keyfi’nin “Cahide”si, Gökhan Erarslan’ın yazıp Kemal Başar’ın yönettiği farklı bir gösteri. Dönemsel olarak Türkiye’de doğan bir yıldız oyuncunun hayatına ayna tutan eserde ‘Cahide’ rolünü sahnelerin önemli ismi Nilüfer Açıkalın canlandırıyor.

Tiyatro Keyfi İstanbul’daki yeni mekanında birbirinden seçkin oyunları sahnelere aktarırken, bu sene ortaya koyduğu yeni projesi ‘Cahide Müzikali’ ile tüm dikkatleri yeniden üzerine çekti. Kemal Başar’ın sanat yönetmenliğinde kendi kulvarında büyülü sesler oluşturmayı başaran topluluk, uluslararası bir festivalin açılış oyunu olarak büyük bir onuru elde ederken, Nilüfer Açıkalın’ın sahnede eşine az rastlanır karakter analiziyle seyircilerden tam not almayı başarıyor. Kemal Başar’ın sahne üstünde kendi düşünsel yaratımlarını ekleyerek yarattığı ‘Cahide’ doğru bir ismin elinde muhteşem harmanlanmış.

Cahide Sonku’yu Türkiye’de yaşayıp da bilmeyen yoktur eminim. Türkiye’nin önemli ilk kadın aktrislerinden ve ayrıca ilk kadın yönetmeni olan Cahide Sonku, Yemen 1919’da doğup 1981 İstanbul’da hayatını kaybedene kadar birbirinden unutulmaz projelere imza atmıştır. 16 yaşında Darülbedayi’ye girip, Muhsin Ertuğrul’la çalışan güzel oyuncu, farklı isimlerle yaptığı evliliklerle, çektiği ilk sinema filmi “Fedakar Ana” ile, “Bataklı Damın Kızı Aysel” filmindeki unutulmaz oyunculuğuyla hafızalara kazındı.

Kemal Başar, Gökhan Erarslan’ın yazdığı ‘Cahide’ metnini, oyuncunun ilk yıllarından günümüze dek yaşanılan trajedilerine kadar geniş yelpazede değerlendirmiş. Özellikle dekor kullanımından kaçınıp sisler içinde büyülü bir atmosfer yaratmayı bilen yönetmen, ‘Cahide’ isminin geçmişte kalan flu hayatını sis imgesinin süzgecinden geçirip anlatıyor. Yönetmenin bir derdi var sahnede; geçmişin derinliklerini sis bulutu içinden seçip çıkarmak ise seyirciye kalıyor. Yüksel Aymaz’ın psikolojik derinlikleri hissettiren muhteşem ışık tasarımı oyunun en can alıcı noktası! Aymaz, ‘Cahide Müzikali’nin sahne tasarımını ışıklarla kurduğu bağla sağlamış. Teknik ekiple yönetmenin muhteşem buluşması Nilüfer Açıkalın’ın olağanüstü oyunculuğuyla birleşince sahnede seyrine doyulmaz bir oyun izliyoruz.

Nilüfer Açıkalın için ayrı bir başlık açmak gerekli. Özellikle karakterinin dönemsel olarak geçirdiği psikolojik evlerini adım adım sahnede gösteren oyuncu, görüntüsünden çok oyunculuk performansıyla dört dörtlük bir ‘Cahide’ olmayı başarıyor. Kendisini hayranlıkla izlediğimi belirtmeliyim.

Gökhan Erarslan son dönemde yetişen önemli bir yazar. Cahide Sonku’nun hayatına ayna tutan muhteşem metni, insanı 1930’lu yılların Türkiyesi’nden günümüz dünyasının izlerine kadar sürüklüyor. Kemal Başar, sert sahne geçişlerinin sürükleyiciliği içinde müzikalini sahneye aktarırken, Nilüfer Açıkalın sezon içinde izlediğim en iyi kadın oyuncu performanslarından birisini gerçekleştirmiş. Türkan Şoray’ın vefasızlığı ve Zeki Müren’in kıskançlıkları aktarılırken insanı derin bir yolculuğa çıkaran dev bir kadın oyuncu karşımızda beliriyor.

‘Cahide Müzikali’ gösterimlerine hız kesmeden devam ediyor. Bu şahane oyunu mutlaka sezon içinde izleyin!

Life Art Sanat

 

 

 

 



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: