Şermola Performans’ta Bir Eski Çağ Masalı: Dil Kuşu

Metin Boran

Destar Tiyatro sezona “dil oyunları” projesinin sonuncusu olan Dil Kuşu adlı oyunla merhaba dedi. Topluluk, proje kapsamında daha önce Merheba ve Çéna Dengizi adlı “dil” arzusu, sıkıntısı-sorunsalı bağlamında sergilenen oyunları seyirciyle buluşturmuştu.

Destar’ın sezonda Şermola Performans’ta seyirciyle buluşturduğu Dil Kuşu’yu, bir masal figürü olan dil kuşundan hareketle genç oyun yazarlarımızdan Pelin Temur kaleme almış. Oyunun yönetmenliğini deneyimli Oyuncu-Yönetmen Ayşenil Şamlıoğlu yapmış, müzikleri ise tiyatroların vazgeçilmez müzisyeni Çiğdem Erken imzasını taşıyor, görüntü kurgusu ise Murat İpek’e ait. Tek kişilik bu gösteride Tülin Özen sade ve özenli bir oyunculuk örneği ile seyirci karşısına çıkıyor.

Yazar Pelin Temur, Dil Kuşu’da bugüne dair öyküsünü kadim bir masalda geçen genç bir kız üzerinden kurguluyor. Oyunda arzular, istekler, yenilgiler, ölümsüzlükler, yaşama sevincine dair düşsel göndermeler masaldan gerçeğe bugünü imliyor. Masaldaki genç kız, eski zaman insanın- kadının, üstün güç karşısında çaresizliğini, doğaya karşı savunmasızlığını, kadersizliğini, yalnızlığını, yenilgisini ve lal olmuş bütün hallerini düşle gerçek arasında masal dilinde anlatıyor.

Temur, doğu mitolojisinin doğaya, yaşama, insana ve kültürel hayata ilişkin zengin birikimini bugünün insanın, toplumsal tabiatına aykırı olarak geri çevrilen istek ve arzularının yol açtığı kaosa dikkat çekiyor sanki. Bu birikimden seçtiği masal ile gerçeğe ilişkin anımsatmaları, seyirciyi zaman zaman hüzünlendirirken bazen de büyülü bir atmosfer içinde gülümsetiyor.

Yönetmen Ayşenil Şamlıoğu Dil Kuşu’da masalı, usta bir oyuncunun bedeni ve ruhuna taşıyarak büyülü bir anlatımla, bütünlüklü bir sahne eylemine dönüştürüyor. Masal, Tülin Özen’in sade ve ölçülü oyunculuğu, Çiğdem Erken’in tılsımlı ezgileri ve Alev Topal’ın gölgeli ışıklandırmaları, fonda Murat İpek’in çizgi ve ışıkla oluşturduğu, farklı çağrışımlar tahayyüle getiren görüntüleriyle Dil Kuşu özenli ve anlaşılır bir dille özel bir gösteriye dönüşüyor.

Tülin Özen, masalın bedenle ve sesle anlatımını akıllıca içselleştirmiş olarak çıkıyor seyirci karşısına ve ilk dakikalarda büyülüyor, masalın içine çekiyor kendisini izleyenleri.

Reji yorumunda masal dili ile hünerli oyunculuğun gösterimsel dilini ustaca buluşturan Ayşenil Şamlıoğlu, düş ile gerçeği özenle iç içe geçirerek, anlatıda ses ve bedeni-hareketi abartıya kaçmadan uyumlu ve ölçülü bir biçimde kullanıyor. Emeği geçen tüm ekibe teşekkürler.

Evrensel



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: