Üniversiteli Tiyatrocular Doğaçlama Atölyesinde

Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları(BÜO) mezunları yaklaşık bir haftaya yayılan Doğaçlama Atölyesi gerçekleştiriyor. Atölyenin yürütücülüğünü Büşra Karpuz, Elif Karaman, İlker Ergün, Maral Çankaya ve Mehmet Can Engül üstlenirken, ilk gün atölyenin teorik arka planı üzerine yapılan sunumu Büşra Karpuz ve Mehmet Can Engül gerçekleştirdi. Dört gün yapılacak atölyenin ilk günü pazartesi saat 16:30 ile 19:00 Boğaziçi Üniversitesi Park-1 salonunda yapıldı.

Mehmet Can Engül öncelikle neden böyle bir atölye yapmaya ihtiyaç duyduklarını, hangi kaynaklardan faydalandıklarını anlatarak günün programını açıkladı. Daha sonra doğaçlamanın tanımıyla başlayan sunumun ilk bölümünde İtalya halk tiyatrosu Commedia dell’Arte kalıplarından ve buradaki doğaçlamalardan, Konstantin Stanislavski ve Jacques Lecoq’un tiyatro anlayışından söz edildi. Bu iki tiyatrocu’nun geliştirdikleri anlayış ve yöntemlerle ilgili sunum çeşitli videolarla desteklendi.

Saat 17:30’da 10 dakika ara verilen sunumun ikinci bölümü Büşra Karpuz’un Vsevolod Meyerhold ve Jerzy Grotowski’nin oyunculuk teknikleri ve oluşturmak istedikleri yöntemleri aktardılar. Meyerhold ve Grotowski’inin yöntemleri anlatılırken daha iyi anlaşılması için barkovizyondan bazı videolar ve resimler izletildi.  Saat 18:35’de verilen kısa bir aradan sonra ikinci bölüm sunumu; Viola Spolin, Joseph Chaikin, Eugenio Barba ve Peter Brook gibi tiyatro sanatçı ve yönetmenleri’nin geliştirdikleri yöntemlerin aktarımı ile devam etti.

Atölye yürütücüleri üçüncü bölümde, Fantasy Role Playing(FRP) denen masaüstü oyunlarının ne olduğunu, nasıl oynandığını, doğaçlama tiyatroyla nasıl ilişkilendirdiklerini ve doğaçlamaya nasıl katkı sağladığını aktardılar. Bu bölümün sonunda katılımcılardan gelen sorular cevaplandı. Soru cevap kısmında katılımcılar daha çok anlatılan yönetmenlerin geliştirdiği yöntemlerin statik olup olmadığı, gelişecek yeni teknik ve yöntemlere ket vurup vurmadığı tartışıldı. Ayrıca sözü edilen sanatçı ve yönetmenlerin geliştirdikleri anlayış ve tekniklerin oyuncunun sadece bireysel doğaçlamasına mı yardımcı olduğu yoksa bir oyunun ortaya çıkması, bir metnin oluşabilmesi için de kullanılıp kullanılmayacağı tartışıldı.

Atölye pratik bölüm için bundan sonra belirlenen kişilerle üç gün daha devam edecek. Üç günlük pratik ayağın ardından atölye tamamlanmış olacak.

Mimesis

Yorum


işlemi tamamlayınız: