Mimesis Haber- Bu yıl 20.si düzenlenen İstanbul Amatör Tiyatro Günleri başladı.
İlk olarak 1985-1987 yılları arasında Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları tarafından başlatılan ve daha sonra diğer üniversite gruplarının eklenmesiyle toplu bir organizasyona dönüşen İATG, alternatif tiyatro anlayışıyla yola devam ediyor.
Bu yıl tiyatroda alternatif dayanışma ve örgütlenme arayışlarına katkı sunmayı hedefleyen üniversite grupları , şenliğin ilk gününde yapılan “nasıl bir örgütlenme?” sorusuna cevap aradıkları forumda buluştular. Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları, Galatasaray Üniversitesi Oyuncuları, İstanbul Fen Fakültesi Tiyatro Kulübü, Namık Kemal Üniversitesi Tiyatro Kulübü, Taşkışla Sahnesi ve TİMİS’in katıldığı forumda öncelikle yetersiz fiziki koşullar ve okul yönetimlerinin kültür sanat faaliyetlerine yönelik politikası nedeniyle deneyimlenen sorunlar konuşuldu. İfade edilen sorunların ortaklık gösterdiği tespit edildi. İstanbul üniversitesin’de Öğrenci Kültür Merkezi’nin kapatılmasının ardından sahnesiz kalan İÜFFTK; aynı zamanda okulun, öğrencilerin kulüp kurmasının önüne bürokratik engeller koyan yeni tüzüğü nedeniyle kısıtlı imkanlarla tiyatro yapmaya çalışıyor, benzer şekilde Taşkışla Sahnesi de oyunlarını koridor da sergiliyor, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nde ise tiyatro kulübü kapatılmış durumda. Bunun gibi birçok ortak derdin olmasının, popüler kültür karşısında alternatif söylemleriyle iş yapan üniversite tiyatrolarının dayanışmasını gerekli kıldığı, aynı zamanda dayanışmanın grupların tiyatral anlamda birbirini beslemesi ve yapılan işlerin sanatsal değeri açısından önemli olduğu vurgulandı. Geçmiş örgütlenme deneyimlerinin de değerlendirildiği forumda yönetimler tarafından uygulanan baskının giderek arttığı bir dönemde yaptıkları işlerde geçmişe ve gündeme dair söylemleriyle alternatif bir duruş sergilemeye çalışan üniversite tiyatroları için örgütlenmenin gerekliliği konuşuldu. Bu bağlamda aralarındaki iletişimi ve dayanışmayı güçlendirmek adına birlikte atölyeler ve ortak çalışmalar düzenlemeyi öneren ve katılımcı bir örgütlenmenin gerekliliğini vurgulayan gruplar İATG kapsamındaki atölyelerde tekrar buluşacaklar.
Forumun ardından Ege Üniversitesi Tiyatro Topluluğu Peter Brook’un “boş alan” kuramından etkilenerek sahneledikleri “Machbet”i sergiledi. Farklı ışık kullanımı, minimal kostüm ve dekorsuz oynanan oyun karanlık atmosferiyle deneysel bir çalışma niteliği taşıyordu.
Şenliğin ikinci gününde, Gaziantep Üniversitesi Oyuncuları Woody Allen’nın “Tekrar Çal Sam” adlı oyununu, hikayesine aşina olduğumuz oyunu koral formlar ekleyerek zenginleştiren Anadolu Üniversitesi ise Yaşayan Tiyatro ise Güngör Dilmen’den “Midas’ın Kulakları” nı oynadılar. Oyunların ardından gruplarla yapılan söyleşilerde seçilen metinler ve sahneleme üzerine konuşuldu. Grupların birbirlerinin oyunlarını izleyerek eleştiri de bulunmasının yanısıra oyunlar tiyatro grupları dışında tiyatro severlerle de buluştu.
İATG 9 mayıs’ta Ayla Algan’nın yürtücülüğüyle yapılacak “Oyun ve Mekan” atölyesi ile şenlik devam edecek.
Gamze Tosun/Mimesis