Alan Ciwan’dan Sezonun En İyi Performansı!: ‘Di Tuwalete De’

Yaşam Kaya

Destar Tiyatro, Rênas Jiyan’ın yazıp Mirza Metin’ in yönettiği ‘Di Tuwalete De’ adlı oyunla tiyatro sezonuna damgasını vururken, Alan Ciwan’ın olağanüstü performansı ile insanları içinde yaşadığımız gerçekle yüzleştiriyor. Grubun çalışmalarında ‘oyunculuk’ bağlamında ortaya konulan performanslar dikkatlerden kaçmazken, ‘Disco 5 No’lu’ ile başlayan çıkış yeni oyunlarla hız kesmeden sürüyor. Özellikle toplumsal konularda Türkiye gerçeğini ilgilendiren projelere imza atan grup, kendi çizgisinin dışına çıkmadan harikulade gösterilerle bu sezon iki oyunla seyircisini selamladı.

Özgecan cinayetiyle başlayıp ülkede yaşayan insanların dikkatini çeken ‘kadına karşı cinsel istismar ve şiddet’ maalesef cehalet içinde yaşayan insan yığınları arasında artarak sürüyor. Devletin hiç bir konuda önlem almadığı, yasalarla caydırıcılıktan uzak biçimde bu suçu işleyenleri adeta teşvik eden mantıkla öylece bakakaldığı ortamda insanların üzülmekten başka çaresi kalmıyor. ‘Hafifletici sebepler’ mantığıyla birçok suçlunun cezasının indirime maruz kalması ise ayrı bir vaka! Destar Tiyatro’nun yeni oyunu ‘Di Tuwalete De’ bahsettiğimiz olayların tiyatro sahnesindeki yansıması. Ama öyle bir yansıma ki, olayı dinlerken kanınız çekiliyor, kendinizi kaybediyorsunuz.

Konuda muhafazakar görünüp cinsel benliğinde sorunlarını olan bir insan geçiyor karşımıza. Tuvalete oturmuş, elindeki bıçakla kendisini öldürmeye çalışıyor. Genç adamın yüzüne baktığımız anda ortada dönen pişmanlığı rahatlıkla algılıyoruz. Öz kardeşine yaptıklarını anlatırken ağlayan kişiye acıma refleksi ile yaklaşanlar ortadaki iğrençliğe tanık oldukça sahneye tiksinerek bakıyor. Peki nedir bu olay? Çok detaya girmeden konunun kıyısından dolaşıp olayları aktarmalıyım ki, sizlerin sahnede gösterilenleri merak etmenizi sağlamalıyım. Çünkü herkesin bu oyunu mutlaka izlemesi şart. Öz kardeşine istemeden tecavüz eden bu gencin yaşadıklarını maalesef ki gerçek hayatın içinde insanlar yaşıyor! Düşünün ki, muhafazakar olan bir insan sırf kız çocuğu kot pantolon diye o’ nu kötü bir insan olarak görebiliyor. Yabancı değiliz değil mi bu duruma? Anadolu’da kadını öteki gören mantık halen düşüncelerini baskıyla dikte ederken, ‘tecavüz’, ‘cinayet’ sözüm ona muhafazakar olan ülke insanları arasında sıradan bir vaka oldu. Ahlaki yozlaşmanın sonuçlarını yaşarken canımız daha çok yanacak!

Mirza Metin oyunu yönetirken çağdaş bir meddah sunuyor seyirciye. Tuvalete oturup kendisini öldürmeye hazırlanan genci anlatıcı yaparak, bizleri dengbej tadında bir aktarımla şaşırtmış. Oyunun zor konusu altında ezilen oyuncu Alan Ciwan’a duygusal anlamda geniş alanlar bırakan yönetmen, oyuncunun bazı anlarda yükselen duygu yüklü anlatımının önünü açmış. Kısıtlama olmaksızın yapılan eylemler içinde Alan Ciwan sezonun en iyi erkek oyuncusu performanslarından birisini sergiliyor. Kardeşine bilmeden tecavüz eden gencin tüm o ezikliğini, pişmanlığını oyuncunun gözlerinden anlıyoruz. Beden dilini harikulade kullanan Ciwan anlattıklarını yaşayarak suratımıza gerçek bir tokat indiriyor. Konunun gidişine göre iniş çıkışlar arasında savrulan seyirciyi böylesi bir konuda sahneye bağlı tutmak kolay bir iş değil! Genç oyuncunun rol psikolojisinde sağladığı başarıyı ayakta alkışlamalı. Bir klozetin üzerine oturup her açından anlatılması zor konuyu eksiksiz seyirciye anlatmak büyük rol yeteneği ister.

Rênas Jiyan’ın muhteşem biçimde kaleme aldığı ‘Di Tuwalete De’ son sahnede insanı yaşadığı hayata lanet eden olayıyla etkileyici bir metin. Alan Ciwan’ın sezonun en iyi performanslarından birisini sergilediğini oyunu Şermola Performans’ta mutlaka görün. Özgecan Cinayeti ile tırmanan ahlaki yozlaşmanın nerelere ulaştığını bizden bir öyküyle izlemek, fazlaca canınızı yakacak!

LifeArtSanat



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız: